Hoe verdraag ik zijn gesnurk op de camping?

Snurken kan een enorme irritatiebron zijn. Onze 47-jarige lezeres weet er alles van. Haar partner 'snurkt als een varken'. Hulpmiddelen die het stel de definitieve oplossing beloofden, liggen nog zo goed als nieuw in de kast. Leefregels zijn tevergeefs uitgeprobeerd. De twee slapen overwegend gescheiden. "Het lukt me niet om zijn gesnurk te verdragen, ik schrik elke keer wakker", zegt de vrouw. Ze maakt zich zorgen nu ze bijna met vakantie gaan en de camping niet een plek is waar je makkelijk aan het geluid van de ander ontkomt.

Hans Hamburger, hoofd van het Amsterdam Slaap Centrum, adviseert te laten onderzoeken of de partner apneu heeft, waarbij de adem stokt in je slaap, want dat is gevaarlijk. Zo niet, dan kan mevrouw maar beter aan de andere kant van de camping in een eigen tentje gaan liggen om erger te voorkomen. "Als je naast elkaar blijft liggen, gaat de niet-snurkende partner ook slecht slapen. Zij raakt geïrriteerd, er komt wrijving. Ik heb meegemaakt dat mensen hierdoor gaan scheiden."

Dus niet samen in een tentje? Misschien kan de 47-jarige vrouw het toch nog een kans geven, zegt psycholoog Isabel van Schie van Slaapmakend, een psychologiepraktijk voor de behandeling van mensen met slaapproblemen in Amsterdam. Daarvoor moet ze om te beginnen onderzoeken welke vervelende gedachtes het gesnurk bij haar oproept.

"Die negatieve gedachtes zijn onbewust", zegt Van Schie. Een voorbeeld: 'Omdat hij snurkt, slaap ik niet'. "Door de automatische gedachte, krijg je lichamelijke reacties: je hart klopt sneller, je wordt warm, je gaat draaien." De gedachtes worden sterker, en je slaapt helemaal niet meer. De psycholoog: "Je hebt je eigen angst waargemaakt en bent in een vicieuze cirkel beland."

"Goh, wat heb ik toch een fijne brombeer naast me liggen", geeft Van Schie als voorbeeld. "Ongeloofwaardig in het begin, maar door te oefenen verdwijnt dat." Ook kun je de aandacht van de gedachte verplaatsen naar iets waar je blij van wordt. "Er zijn apps met vogelgeluiden of een ruisende zee."

En als mevrouw toch wakker schrikt van het gesnurk, denkt Van Schie dat ze moet blijven oefenen met het onderzoeken van de negatieve associatie. Met elke ochtend de slaapbelemmerende en de helpende gedachte op te schrijven, verwacht de psycholoog dat ze binnenkort moet lachen als ze weer eens wakker schrikt, en snel kan denken: fijn dat je naast me ligt, snurker.

Zelf een vraag stellen? Mail naar gezondheid@trouw.nl.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden