Hoe vaak zie je een commercial voor broccoli?

Beeld thinkstock

DE WEEK IN VOEDSEL - Door aanhoudende droogte mislukken oogsten in de VS, en door het opwarmen van zeewater vertrekken vissen naar de poolwateren, buiten bereik van vissers. Klimaatverandering is niet langer een ver-van-je-bed show, maar bedreigt wat ons allemaal raakt: ons eten. De oplossing lijkt uit onverwachte hoek te komen: denk terug aan het advies dat je moeder je vroeger gaf.

Klimaatverandering kan alle aspecten van de wereldwijde voedselproductie raken, en vormt een groot gevaar voor de voedselzekerheid. Niet in de toekomst, maar nu al. Dat stellen onderzoekers van IPCC in een nieuw rapport deze week, meldt The Guardian.

Klimaatverandering is daarmee een concreet en tastbaar probleem geworden. Boeren in de Verenigde Staten lijden al jaren onder aanhoudende droogte, en zien in dat de hitte geen incident meer is. De wetenschappers hopen dat het herformuleren van het klimaatprobleem tot een voedselprobleem eindelijk mensen kan mobiliseren in actie te komen.

Het is al langer bekend dat de voedsel, en met name vleesconsumptie, een grote veroorzaker is van broeikasgassen. Een ander rapport biedt wellicht zicht op oplossingen: onderzoekers hebben een sterke negatieve associatie gevonden tussen het eten van groenten en fruit en verschillende doodsoorzaken, zelfs kanker en hart- en vaatziekten. Met andere woorden: hoe meer groenten en fruit je eet, hoe minder kans je hebt om dood te gaan.

Bij de productie van groenten en fruit komen minder broeikassen vrij dan bij de productie van vlees. Het opvolgen van moeders' advies 'eet je groenten!', is niet alleen gezond voor jezelf, maar blijkt nu opeens een cruciale oplossing te vormen voor het klimaatprobleem.

Hoe krijgen we mensen aan de groenten en fruit? We worden continu bestookt met voedselreclames, en dan meestal voor verwerkte producten die suiker, zout, en vlees bevatten. Hoe vaak zie je een commercial voor broccoli? De marketingbudgetten voor ongezonde voeding zijn 2000 keer zo groot als budgetten voor gezonde voeding, stelde 'gezondheidsprofessor' Jaap Seidell tijdens Big Bang Broccoli.

FoodGuerrilla wil daar verandering in brengen en lanceert een grootschalige marketingcampagne voor, juist: broccoli. Red de wereld, eet je broccoli, van roos tot steel.

Joris Lohman (@jorislohman) en Felicia Alberding (@alberding) van de Youth Food Movement (YFM) geven wekelijks een overzicht van wat er speelt in de wereld van voedsel en landbouw. Youth Food Movement (YFM) is een jongerenbeweging die zich inzet voor een eerlijker en gezonder voedselsysteem.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden