Naschrift

Hoe Tobe Hooper in een vol warenhuis zijn beroemde kettingzaag-plot bedacht

Hooper was de held van een nieuwe generatie horrormakers.Beeld AFP

Het was een bezoekje aan een overvol warenhuis dat zijn carrièrepad omboog richting horror. Tobe Hooper, een weinig succesvol documentairemaker, bevond zich op de gereedschapsafdeling toen de wemelende massa aan kerstshoppers hem panisch naar de uitgang deed speuren. Verstrikt in het gedrang viel zijn oog plots op de kettingzagen. "Als ik daar nu eens mee ging maaien", dacht hij, "dan zou de menigte direct als de Rode Zee voor me uiteensplijten".

Nog eer hij thuis was, had hij het plot voor 'The Texas Chain Saw Massacre' in zijn hoofd gekneed. Een kannibalenfamilie op zoek naar slachtoffers. Een groep vrienden die in het verkeerde stadje zonder benzine komt te zitten. Een opper-engerd genaamd 'Leatherface', die zich verschuilt achter een masker van mensenvlees. En dat alles nog gelardeerd met een vleugje maatschappijkritiek: de familie werkte in het plaatselijke slachthuis, maar is door de automatisering werkloos geworden.

Toen de met weinig geld en een onbekende cast gemaakte film in 1974 uitkwam, werd deze prompt gekraakt door de recensenten en verboden in een aantal buitenlanden vanwege de groteske bloederigheid. De fans van het genre dachten er evenwel heel anders over. Texas Chain Saw Massacre werd langzaam een hit en Hooper de held van een nieuwe generatie horrormakers. De in het Texaanse Austin geboren regisseur werd hierop gevraagd voor 'Salem's Lot', naar een boek van Stephen King. Ook regisseerde hij het door Steven Spielberg geschreven 'Poltergeist'. Na venijnige geruchten dat Spielberg eigenlijk de leiding had bij die film, sloten de deuren van Hollywood echter even snel als ze waren opengegaan. De grondlegger van het nieuwe horrorgenre teerde daarna vooral op de cultus rondom de kettingzaagmoorden. Anderen maakten prequels en sequels rondom Leatherface en hij maakte zelf een vervolgfilm in 1986. Die deed heel wat minder stof opwaaien dan het origineel.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden