Hoe overleef je de brugklas?

Hoe spreek je een leraar aan? En hoe kan je een proefwerk het beste voorbereiden? Leerlingen van groep 8 leren het tijdens de brugklastraining.

Somajeh Ghaeminia en redactie onderwijs

Ze willen goed voorbereid naar de middelbare school, zeggen Jim en Hélène van groep 8. „Ik wil beter worden in rekenen en taal”, vertelt Jim. Hélène ziet op tegen het huiswerk: hoe moeten al die vakken overzichtelijk in haar agenda?

In een kerk in Aerdenhout krijgen zij ’brugklastraining’. Ze leren te ontspannen na een lange schooldag, een proefwerk goed voor te bereiden en samen te werken. Ook hun Nederlands wordt bijgespijkerd. En ze leren hoe ze met hun toekomstige docenten om moeten gaan.

De aansluiting tussen de basisschool en de middelbare school moet beter, blijkt uit recent onderzoek. De helft van alle schoolleiders in het voortgezet onderwijs vindt de aansluiting onvoldoende of voor verbetering vatbaar.

Intern begeleider op de Tijo van Eeghenschool, Tineke Ingwersen, en Ineke Haeck, docent Nederlands op het Coornhert Lyceum, zien dat al jaren in de praktijk. Samen ontwikkelden ze de Bright Brugklastraining voor groep 8 in Aerdenhout, voor kinderen die bang zijn voor de de kloof tussen de basis- en middelbare school. Haeck: „Die kloof heeft niet zo zeer te maken met het niveau van het onderwijs. Sommige brugklassers redden het niet omdat ze moeite hebben structuur aan te brengen, ze moeten wennen aan het huiswerk maken of ze vinden het lastig om nieuwe vrienden te maken.”

De tien weken durende training mag niet door ouders worden opgedrongen, vinden de begeleidsters. „Daarom hebben we een intakegesprek met de ouders en de leerling zelf”, zegt Ingewersen. Het komt wel eens voor dat de moeder graag haar zoon op training wil terwijl het kind er geen zin in heeft. Haeck: „Dan zeg ik: Jij moet gewoon lekker buiten gaan spelen, dit is niets voor jou.”

In een lichte kamer liggen Jelger, Elias, Mirjam en Bas op een kleed, de hoofden in de zon. Ze doen een ontspanningsoefening. Ze zijn krokodillen in Afrika. Plots moeten ze een voorbij zwemmende vis aanvallen. Hun monden maken wilde bewegingen, om even later als de vangst binnen is, weer te ontspannen. In een andere ruimte buigen in stilte vijf kinderen zich over de spelling van moeilijke woorden.

Mag een kind niet meer al doende leren? Ingwersen: „Ze mógen jammer genoeg niet vallen en uitglijden tegenwoordig. Elk cijfer telt. Als kinderen een jaar onderpresteren, worden ze gelijk een niveau lager gezet. Een deel van de toekomst wordt dan al voor ze vastgelegd, dat is doodzonde. Wij begeleiden ze in een fase waarin toch al veel van ze wordt gevraagd. Maar leerlingen moeten het wel zelf doen.”

Jelger haalt zijn schouders op als hem wordt gevraagd of de training op de vrije woensdagmiddag niet vermoeiend is. „Ik ga elke dag naar hockey of tennis, ik ben gewend het druk te hebben.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden