Hoe onschuldig is melatonine?

Veel ouderen kunnen moeilijk de slaap vatten en zijn vaak voor dag en dauw al klaarwakker. Een zeventigjarige lezer probeerde daarom op aanraden van een kennis melatoninepilletjes van de drogist. Een wondermiddel, zo bleek. Alleen slikt hij nu meer dan vijftien pilletjes om een goede nachtrust te kunnen waarborgen. Kan dit kwaad, wil hij weten, en waar ligt de grens?

Melatonine moet je volgens slaapdeskundige (somnoloog) Hans Hamburger niet verwarren met een slaappil. Hij spreekt liever van het 'klok-hormoon', omdat melatonine verantwoordelijk is voor je biologische klok. Door melatonine te slikken dwing je je lichaam in een vroeger ritme. Iets waar vooral jongeren baat bij hebben: "Scholieren liggen uren wakker en functioneren vervolgens niet op school. Melatonine werkt dan perfect."

Vijftien pilletjes om te slapen lijkt veel, maar de neuroloog van het Boerhaave Medisch Centrum vindt dat meevallen. Het komt vaak voor dat ouderen het hormoon zelf te weinig aanmaken. Hamburger adviseert hen daarom een dosis van één tot twee milligram melatonine. De lezer slikt pilletjes van slechts 0,1 milligram en komt daarmee op een totaal van 1,5 mg. Dat hij zoveel pillen moet slikken komt doordat alleen tabletten met minder dan 0,3 mg vrij verkrijgbaar zijn bij de drogist.

Volgens de slaapspecialist kan de lezer nog het beste een stevige wandeling maken overdag. Veel ouderen die zich met slaapproblemen melden, beseffen niet dat ze minder slaap nodig hebben omdat ze overdag minder doen. "Blijf niet binnen zitten, maar zoek de buitenlucht op en zorg dat je minimaal een half uur fysiek bezig bent", zegt hij. Middagdutjes noemt de arts helemaal uit den boze. "En als je weinig uitvoert en je gaat al om tien uur naar bed, is het niet vreemd dat je al om vier uur wakker wordt."

De voorkeur heeft slapen zonder hulpmiddelen. Maar omdat melatonine in tegenstelling tot veel slaappillen niet verslavend werkt en veel minder bijwerkingen heeft, kan het, mits met mate gebruikt, weinig kwaad. Hamburger: "Neem maximaal twee milligram één uur voor het slapen gaan. Bij hogere doseringen krijg je nare dromen en loopt je biologische klok mogelijk schade op."

Heeft u zelf een gezondheidsvraag? Mail gezondheid@trouw.nl

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden