Hoe moet de reiziger nu verder?

Opties op lange termijn:
De NS hebben negen van de zestien bestelde Fyra's binnen. Een redelijk snelle optie zou zijn geweest om die ondanks alle mankementen rijklaar te maken. Maar die is gisteren door de NS verworpen. Volgens een rapport van expertbureau Mott McDonald in opdracht van de NS had dit 17 tot 22 maanden geduurd.

De NS maakten gisteravond een andere keuze: ze stoppen definitief met de Fyra. Ingrijpend, want daarmee komen alle afspraken met het Rijk onder druk te staan. Mogelijk moet het tracé opnieuw openbaar worden aanbesteed. We weten dat het Britse Virgin en Arriva, dochteronderneming van Deutsche Bahn, belangstelling hebben. Hiermee schiet de reiziger weinig op, want wie er ook gaat rijden, er moeten nieuwe treinen worden besteld.

Opties op korte termijn:
Er rijdt nu acht keer per dag een Thalys over het snelle spoor naar Parijs. Dat zou naar twaalf keer kunnen. De Belgische NMBS heeft hiertoe al een verzoek ingediend bij de Franse spoorwegen. Probleem: Thalys heeft niet zomaar extra treinen beschikbaar die geschikt zijn voor het internationale spoor. Hetzelfde verzoek heeft NMBS neergelegd bij de snelle Britse Eurostar, die tussen Brussel en Londen rijdt.

Andere optie: de Belgen bieden aan een snelle verbinding te rijden tussen Antwerpen en Roosendaal, maar dat betekent voor de reiziger nog steeds minstens twee keer overstappen.

De Beneluxtrein, van Den Haag Holland Spoor naar Brussel, zou vaker kunnen rijden. De NS hadden de intercity over gewoon spoor opgeheven toen de Fyra ging rijden. Toen die al na een maand uit de roulatie ging, is de Beneluxtrein in ere hersteld. Hij rijdt nu acht keer over de grens bij Roosendaal, vóór de Fyra was dat zestien keer. De Belgen hebben al aangegeven zich voor meer intercities te willen inspannen en ook om die door te laten rijden naar Amsterdam.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden