Hoe maken we Nederland een echt fietsland?

Stuur uw reactie van circa 150 woorden uiterlijk dinsdag 12 uur naar lezers@trouw.nl, voorzien van naam en adres. Een keuze uit de antwoorden verschijnt woensdag.

Wat te doen met een groepje fietsfanaten uit de VS en Australië dat volgend jaar een weekje Nederland aandoet? Ziehier de vraag van een vriendin, die ieder weekend voor haar genoegen een rondje Nederland wegpeddelt. Ze finishte al een keer op de Champs-Elysées, doorkliefde op het smalle zadel de VS en bedwong met haar tweewieler de Andes - en weigert al jaren met mij te fietsen omdat ze bij mijn tempo omvalt. Zegt ze.

Het is natuurlijk een luxevraag. Zoals Japanners in hun piepkleine tuintjes piepkleine plantjes sparen, sparen wij piepkleine landschappen. Een blik vanuit een vliegtuig en je ziet dat over ieder stukje grond is nagedacht en alles een bestemming heeft. Het resultaat mag er, door zijn verscheidenheid, zijn. In welk ander land kan je als fietser, zelfs met mijn tempo, in één dag 's morgens picknicken op de hei, 's middags theetuinen in het rivierengebied en 's avonds slapen in de grote stad?

Die interessante landschappen en beperkte afstanden, gecombineerd met dichtslibbende binnensteden, maken ons eigen Madurodam tot een geweldig fietsland. We hebben dan ook 22,3 miljoen fietsen, waarvan een miljoen e-bikes. Je moet er niet aan denken dat ons wagenpark zo groot is. Deze week toonde Hugo van der Steenhoven, scheidend voorzitter van de Fietsersbond, zich tevreden over wat er is bereikt voor fietsers.

Maar fietsen mag dan in ons DNA zitten, de almaar stijgende populariteit van het rijwiel lijkt tegelijk zijn grootste bedreiging te worden. Is de groei wel bij te benen? Hebben bestuurders de fiets wel voldoende in vizier? Treinreizen en fietsen gaan bijvoorbeeld niet lekker samen. Het is een crime én duur - en fietsenstallingen bij stations zijn vaak overvol. Supermarkten en fietsen vormen evenmin een goede combi. Voor de auto is bij de supermarkt al lang geleden de parkeerhaven uitgevonden, maar fietsers moeten meestal maar wat aanmodderen.

Het dagelijks fietsgenot wordt ook bedreigd door verkeersdrukte. Fietsroutes naar school zijn vaak te druk door autoverkeer en fietspaden zijn evenmin een garantie voor veiligheid. De brommer is al sinds 1999 verbannen naar de rijweg, maar de snorscooter, de SUV van het fietspad, is een waardig opvolger. En hoe hard je je trappers ook beweegt, je krijgt altijd het gevoel dat je stilstaat als je plots wordt gepasseerd door een peloton racefietsers of zo'n inmiddels razend populaire speed-pedelec.

Gebeurt er dan niets positiefs? Jawel, er komen meer autoluwe binnensteden. Maar de auto verbannen naar de randen van de stad, is vooral een utopie. En Nederland krijgt er de komende jaren nog 600 kilometer aan fietssnelwegen bij. Maar die zijn vooral voor het langeafstandsverkeer bedoeld. In de stad heb je er weinig aan. Persoonlijk heb ik daarom liever een groene golf langs die akelig lange fietsroute - want daar waait het altijd. Vandaar de vraag: hoe maken we van ons land een écht fietsland?

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden