Hoe maak je broccoli sexy, vroeg The New York Times zich af

Beeld anp

Wat gebeurt er als het beste reclamebureau ter wereld een campagne voor broccoli en andere groenten lanceert? Worden groenten dan net zo populair als Coca Cola en Big Macs?

"Ik houd niet van broccoli", zei de Amerikaanse president George Bush senior stellig enkele decennia geleden. "Ik wilde het niet eten, maar het moest van mijn moeder. Maar nu ik president ben zal ik het nooit meer eten", grapte het toenmalige staatshoofd van de VS.

Broccolli heeft een niet al te best imago. Het is niet sexy, geurt en velen vinden het niet eens lekker. Maar wat nou als er een grootschalige reclamecampagne a la Coca Cola op los gelaten wordt? Verandert het imago van dit groentesoort dan compleet?

In opdracht van The New York Times maakte reclamebureau Victors & Spoils een campagne voor broccoli. Victors & Spoils is het reclamebureau van grote merken uit de voedselindustrie zoals Coca Cola, Quiznos (Subway) en General Mills (Kellogs, Cheerios, Häagen-Dazs en tientallen andere merken).

Journalist Michael Moss, bekend van het boek Salt, Sugar, Fat: How the Food Giants Hooked Us, vertelt in het magazine van de New York Times wat er gebeurt als een bekend bureau reclame voor groente gaat maken.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden