Creativiteit

Hoe legoblokjes een sociologische klassieker bevestigen

Levensgrote legoblokken bij het hoofdkwartier van de speelgoedfabrikant in Denemarken.Beeld Reuters

Een flinke hal in Rome, drie bergen legoblokjes, wetenschappers, en vrijwilligers. De opdracht: kunstwerken bouwen van legoblokjes. Doel: meten wat de creativiteit van een team bepaalt. Uitkomst: bevestiging van een klassieker in de sociologie.

Iedere vrijwilliger die de hal ­betreedt, krijgt een sensor die ­registreert met wie hij contact heeft, hoe lang, en aan welk kunstwerk hij werkt. Drie dagen duurt het experiment en de deelnemers kunnen komen en gaan wanneer ze willen. De wetenschappers meten de kunstwerken, als maat voor de creativiteit van de ploegen.

In hun verslag van het experiment, in vakblad PNAS, trappen de Italiaanse onderzoekers een paar open deuren in. Grote groepen maken grotere kunstwerken dan kleine. Blijven werken aan één kunstwerk is productiever dan overal wat doen; met een spil die informatie snel kan verspreiden, is de ploeg productiever.

Intensieve onderlinge banden

Interessanter is de invloed van de banden binnen een groep. De sensors registreerden wie intensief contact had en wie weinig. De Italianen noemen dat sterke en zwakke verbindingen, in navolging van de vermaarde Amerikaanse socioloog Mark Granovetter. Die liet bijna een halve eeuw geleden zien dat de verspreiding van informatie, zoals een reclameboodschap, meer wordt gestuurd door zwakke verbindingen tussen mensen dan door sterke: langs zwakke verbindingen bereikt informatie een nieuw publiek; langs sterke blijft hij rondzingen in dezelfde groep. De legoblokjes bevestigen nu de theorie van Granovetter: een creatief proces vergt intensieve onderlinge banden. Maar ook groepsleden met minder intensieve contacten zijn nodig. Zij mengen zich minder in het werk, maar houden de groep open voor nieuwe ideeën.

Lees ook: 

Waarom volwassenen nog altijd met LEGO bouwen

Het bekendste exportproduct van Denemarken is de kinderkamer ontgroeid. Veel volwassenen kunnen geen afscheid nemen van LEGO. Sommigen maken er hun beroep van. “Het taboe is er wel vanaf, mensen vinden het best cool.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden