Hoe kun je slijtage aan de banden beperken?

Tips van TNO: Als we zelf stappen ondernemen, verslijten we wellicht minder dan een kilo autoband per jaar

De Nederlander verslijt gemiddeld een kilo autoband per jaar. Die autobandslijtage is onvermijdelijk zolang auto's op rubberen banden blijven rijden. Wel kan de automobilist volgens Antoine Schmeitz, groepsleider voertuigdynamica voor onderzoeksinstituut TNO, zelf stappen ondernemen om zijn eigen bandenslijtage tot een minimum te beperken.

undefined

1: Matig uw snelheid.

"Een agressieve automobilist die met piepende banden optrekt vreet rubber. Bandenslijtage wordt in de eerste plaats veroorzaakt door wrijving tussen autoband en wegdek. Snel optrekken en hard remmen zorgen voor meer wrijvingsenergie en dus meer slijtage In een scherpe bocht komt daarbovenop dat er zijdelingse krachten en slip tussen band en weg ontstaan om de centrifugale kracht op te vangen. Zonder die krachten zou iedere auto uit de bocht vliegen, maar te veel zorgt dat de auto de bocht door slipt. Ook dat veroorzaakt slijtage. Een automobilist kan er niet voor kiezen om helemaal geen bochten meer te maken, maar een beetje gas teruggeven helpt al een hoop. De snelste manier om bandenslijtage te voorkomen is dan ook simpelweg niet te hard rijden."

undefined

2: Een auto in balans heeft minder slijtage

"Slijtage lijkt onvermijdelijk zolang er wrijving is. Maar wanneer een bestuurder tegen stoepranden parkeert of over hoge drempels heen rijdt is dat misbruikslijtage. Autobanden slijten snel door roekeloos rijgedrag. Een band kan beschadigingen oplopen en sneller kapot gaan, maar raakt ook uit balans. Door een harde klap kunnen de wielen scheef komen te staan waardoor de auto gaat slippen. Wat weer voor meer wrijving zorgt. Hoge stoeptegels mijden en anders de auto op tijd naar een garage brengen kan bandenslijtage verminderen."

undefined

3: Kies de juiste band voor het juiste seizoen.

"Een gezonde auto is aangepast op het weer. Daalt het kwik flink dan komen de winterbanden uit de kast. Een zachtere rubbersamenstelling en het diepe, grove profiel zorgen dat de auto tijdens de gladde 'r'-maanden geen grip op het wegdek verliest. Winterbanden slijten in de wintermaanden niet meer dan zomerbanden in de zomer. Maar wordt het weer warmer dan slijt dat zachte rubber een stuk sneller. Om onnodige bandslijtage te voorkomen is rijden met de juiste band in het juiste seizoen belangrijk."

undefined

4: Te volle of lege banden slijten sneller.

"Zijn banden te zacht dan wordt het contactvlak tussen wegdek en band groter en is de drukverdeling slechter waardoor er onnodig veel wrijving ontstaat. Hetzelfde geldt voor te zwaar beladen auto's. Zijn banden te hard dan wordt het contactvlak juist te klein waardoor de auto gaat slippen en extra hard op dat kleine contactvlak slijt. Kortom: bandenspanning moet overal gelijk en goed zijn. Een gezonde auto staat stevig op alle vier de banden."

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden