(Hoe) krijg ik mijn vliegtaks terug?

Schiphol hoopt deze zomer meer klanten te trekken nu de vliegtaks, die 1 juli vorig jaar werd ingevoerd, weer afgeschaft is. (FOTO ROBIN UTRECHT, ANP) Beeld
Schiphol hoopt deze zomer meer klanten te trekken nu de vliegtaks, die 1 juli vorig jaar werd ingevoerd, weer afgeschaft is. (FOTO ROBIN UTRECHT, ANP)

Wie vóór 29 april een vliegticket gekocht heeft met een vluchtdatum na 1 juli heeft recht op teruggave van de betaalde vliegtaks. De reissector blijkt weinig vlot met storten.

Begin deze maand lanceerde Nyoman Smeenk de website Ikwilmijnvliegtaksterug.nl. Het idee voor de site ontstond toen hij met zijn oom uit Tanzania, een expat die regelmatig kort in Nederland verblijft, belde. „Tijdens mijnzoektocht op internet viel het me op dat veel Nederlanders nog vragen hadden over de afschaffing van de milieuheffing. Hoe krijg ik mijn vliegtaks terug? En wanneer val ik onder deze regeling? Deze vragen wil ik op onze website beantwoorden.”

Maar hoe werkt het dan, je geld terugkrijgen via Smeenks site? „Binnen een week hadden vijfduizend consumenten zich bij ons aangemeld. Na een inventarisatie van alle problemen nemen we contact op met de reisbureaus en vliegmaatschappijen. We weten bijvoorbeeld niet waarom bepaalde vliegmaatschappijen en reisorganisaties het geld nog niet naar de klant hebben teruggestort. Het kan zijn dat ze hun administratie niet op orde hebben of er druk mee bezig zijn, maar wie weet willen sommige bedrijven het bedrag gewoon liever niet terugbetalen. Dat zoeken we uit. Vóór 1 juli krijgen reizigers die zich bij ons hebben aangemeld een duidelijk antwoord op hun vraag: hoe en wanneer krijg ik mijn vliegtaks terug?”

Op Smeenks site zijn naast vragen ook verschillende klachten binnengekomen. „Zo weet ik ik dat onder meer WorldTicketCenter en CheapTickets nog niet met geld over de brug zijn gekomen.” Volgens Lieke Fransen van CheapTickets ligt dit aan de luchtvaartmaatschappijen. „Pas als zij de belasting naar ons overmaken kunnen wij overgaan tot uitbetalen. Helaas voor onze klanten, maar hier moeten we op wachten.” Wanneer klanten hun geld terugkrijgen durft ze niet te zeggen. Smeenk weet te vertellen dat de luchtvaartmaatschappijen Lufthansa, Delta Airlines en Easyjet in ieder geval nog geen geld hebben overgemaakt aan klanten en reisbureaus.

Op 9 juni sprak staatssecretaris Jan Kees de Jager van financiën op RTL Z zijn verontwaardiging uit over de houding van sommige vliegtuigmaatschappijen en reisorganisaties. Zij vinden dat het terugbetalen van de vliegtaks veel administratieve rompslomp met zich meebrengt. De Jager vindt dit frappant: tenslotte wilden deze bedrijven dat de milieubelasting werd afgeschaft. De eenmalige terugbetaling is daar een logisch gevolg van. Volgens hem moet de consument het bedrag, hoe klein ook, gewoon terugkrijgen. Smeenk: „We horen dat Ryanair zelfs administratiekosten in rekening brengt bij klanten. Zo blijft er van het betaalde bedrag weinig tot niets over. Wij kregen het bericht dat iemand slechts 2,09 euro van de 11,25 euro had teruggekregen. Absurd.”

Sommige organisaties hebben de teruggaaf al geregeld. Persvoorlichter Ellen van Ginkel van KLM: „We zijn er vanaf mei mee bezig. Inmiddels hebben alle klanten met een Nederlands rekeningnummer het geld ontvangen. Alleen de mensen die via een reisbureau bij ons hebben geboekt, moeten dáár aankloppen.”

Voor Oad Reizen geldt hetzelfde. De reisonderneming werkt met kleine reisbureaus die de complete reis voor de consument regelen, dus ook de betaling van de vliegtickets. „Zij zorgen er zelf voor dat klanten de vliegtaks terugkrijgen wanneer ze daar recht op hebben. Verder hebben de mensen die via onze website een ticket hebben gekocht een mail ontvangen waarin staat hoe zij het bedrag terug kunnen krijgen. Wel moeten ze hier zelf actie voor ondernemen”, aldus woordvoerder Julius ter Haar.

Globe Reisburo, een van de bureaus waar Oad mee samenwerkt, deelde einde maart al mee dat het de vliegtaks per direct aan klanten zou terugstorten. Reizigers die al geboekt hadden en vóór 1 juli vliegen, kregen een reischeque van Globe ter waarde van de betaalde vliegtaks.

Ook TUi Nederland, waar ArkeFly, Kras Reizen, Arke en Holland International onder vallen, schafte de vliegtaks eind maart al af. Als een soort verkoopstunt kregen reizigers die tot en met 30 juni op vakantie gingen het bedrag van TUi cadeau.

Er is geen duidelijke datum vastgesteld waarop de vliegtaks terug bij de consument moet zijn. Mirjam Dresmé van de ANVR (Algemene Nederlandse Vereniging van Reisondernemingen) verklaart: „Voor onze leden, de reisbureaus, is het wachten op de vliegmaatschappijen. We hebben de maatschappijen aangeschreven zo snel mogelijk tot actie over te gaan.”

Bij de Consumentenbond kwamen in totaal twintig vragen over de teruggaaf binnen. Woordvoerder Marcel van Beusekom: „Tot nu toe zijn het enkel vragen. Echte klachten hebben we niet gehad.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden