Hoe kan Duitse techniek zo falen?

Duitsland is in rouw, maar vraagt zich tegelijkertijd vertwijfeld af hoe de ramp met vlucht Germanwings 9525 kon gebeuren. Piloten weigeren voorlopig nog in een Airbus A320-toestel te vliegen.

Duitsland is geschokt. Vliegrampen gebeuren meestal in landen ver weg. In andere werelddelen, met andere oorzaken, met andere slachtoffers. Maar nu is Duitsland zelf aan de beurt. Want 67 van de 150 slachtoffers van de ramp met de Airbus 320 in de Franse Alpen zijn landgenoten.

Ook Fransen en Spanjaarden zijn slachtoffers. Dus snellen ook de regeringsleiders van die landen naar de plek van de ramp om hun medeleven te betuigen. Maar Duitsland is meer geraakt dan die andere eurolanden. De vliegtuigmaatschappij, Germanwings, is immers Duits, de goedkope dochter van nationale trots Lufthansa.

Daarom is vooral Duitsland in rouw. Alles wat de natie aan rouwverwerkers kan mobiliseren, is naar Düsseldorf gestuurd, waar het verongelukte vliegtuig had moeten landen. En naar Haltern am See, niet ver van de Nederlandse grens, waar een hele schoolklas valt te betreuren. Beelden van huilende leerlingen overspoelen de Duitse media.

Maar Duitsland heeft meer te betreuren, Het verongelukte vliegtuig is een Airbus 320, een vliegtuig waarin Duitsland veel heeft geïnvesteerd. Met succes. Want dat vliegtuig bewijst al bijna 25 jaar zijn marktwaarde. Meer dan duizend exemplaren van die soort vliegen zakenmensen en toeristen over en weer op middellange afstanden in Europa en elders.

Een vlucht met zo'n machine is een routinekwestie. De piloot en co-piloot kunnen ermee volstaan op hun dashbord te kijken of de computer het goed doet. Pas bij problemen hoeven ze in te grijpen. Dus is de vraag in het geval van de ongeluksvlucht: grepen de piloten op tijd in?

Daaronder ligt de vraag: hoe goed was de techniek? Dat is voor de Duitse industrie een existentiële vraag. Haar betrouwbaarheid is haast spreekwoordelijk. 'Made in Germany' is een keurmerk van kwaliteit. De Airbus 320 dankt haar succes voor een groot deel aan gerenommeerde Duitse techniek.

Natuurlijk staan de eerste commentaren van Duitse politici in het teken van medeleven met de slachtoffers. Bondskanselier Angela Merkel en minister van buitenlandse zaken Frank-Walter Steinmeier bestelden onmiddellijk een vliegtuig om naar de plek van de ramp af te reizen. Symbolische handelingen om het leed van de nabestaanden te verzachten.

Maar de echte schok is niet het leed, maar het feit dat zoiets zomaar met Duitse techniek kan gebeuren. Op het Europese continent, waar alles altijd tot in de puntjes is geregeld. Een continent waar elke vliegbeweging van de eerste tot de laatste seconde in de peiling wordt gehouden. Waar zat de fout die tot deze ramp heeft kunnen leiden?

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden