Hoe innovatief is de thuiswerker?

hoewaarom Het onvervangbare nut van de koffieautomaat

Vragen over het hoe en waarom van dagelijkse gebeurtenissen: hoewaarom@newswhyre.com

Dit is het laatste weekend van het South by Southwest (SXSW) festival in de VS. Of liever: evenement. Of liever: conferentie. De SXSW biedt een mengelmoes van muziek, film, en internettechnologieën. Je ontmoet er niet een willekeurig partypubliek, maar werknemers van Amerikaanse internetbedrijven als Yahoo, Google en allerlei startups. Ze maken er lange dagen.

Waarom laten tienduizenden ondernemers zich in Austin, Texas, vrijwillig voldreunen met muziek? Een vreemd verschijnsel in tijden van Facebook, zeker omdat het internetondernemers betreft. Die hebben toch videoconferenties, dropboxen en allerlei andere middelen om hun gedachten te delen? Toch groeit juist in die kringen de behoefte aan fysiek contact. Internetbedrijf Yahoo verbiedt vanaf juni thuiswerken. "Sommige van de beste beslissingen en inzichten komen voort uit discussie op de gang en in de kantine, waar je elkaar geïmproviseerd ontmoet", aldus het bedrijf. Geen papadagen meer dus voor het bedrijf dat groot werd door online uitwisselen van informatie. Google, Facebook en Apple ontmoedigen het thuiswerken ook.

Is het zo belangrijk dat je elkaar in de ogen kunt kijken? Er zijn honderden onderzoeksprojecten naar de effecten van 'het nieuwe werken', maar slechts weinig wetenschappers kijken naar de effecten op innovatie: het vermogen van bedrijven om echt met iets nieuws te komen. Want wie thuis werkt, is weliswaar productiever dan op kantoor, maar minder innovatief, zo blijkt uit onderzoek van John Sullivan, hoogleraar business management aan de San Francisco State University. Voor innovatie zijn ontmoetingen belangrijk. Google houdt bewust de rijen in de kantine lang: voor spontane gesprekken.

Onderzoek van Karen Sobel Lojeski (Stony Brook University, New York) bevestigt het belang van een ontmoetingsplek. Zij bestudeerde de samenwerking via internet binnen en tussen bedrijven. Als mensen via internet met elkaar communiceren, verloopt innovatie moeizamer, zo bleek. Het kan helpen iedereen bij elkaar te zetten, aldus Sobel Lojeski. Zeker aan het begin van een project. Verschillende grote bedrijven hebben succes geboekt door hun werknemers te laten terugkeren naar kantoor.

Je hoeft natuurlijk niet écht op kantoor te zitten, zo blijkt uit het succes van het SXSW-festival, als je maar niet thuisblijft. Techies ontmoeten elkaar ook in de Starbucks en op kantoorplekken die je per dag kunt huren. Als er maar een koffieautomaat staat waar je samen op innovatieve ideeën kunt komen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden