Hoe helpen we ons onderwerp?

Maak een mooie film over een rottige misstand en de toeschouwer blijft toch met een naar gevoel zitten. Met de film is het verbeelde leed nog niet de wereld uit, we hebben het alleen maar gezien, er is nog niets aan gedaan. Dat was ongeveer de gedachtegang van schrijver Geert Mak, initiatiefnemer tot de oprichting van een nieuw steunfonds: het IDFA-fonds. In het bestuur van het fonds zitten naast Mak onder anderen ook IDFA-directeur Ally Derks en filmproducent Frank van den Engel.

Van den Engel: “Geert Mak had Jos de Putters 'Dans Grozny, dans' gezien, die wij hebben geproduceerd, en sprak mij aan over het dubbele, machteloze gevoel dat die film hem opleverde. Kunnen we niet iets doen voor die mensen? We hebben toen een inzamelingsactie gehouden en van dat geld is een bus gekocht voor de dansgroep. Vervolgens ontstond het idee om de mogelijkheid te scheppen om vaker iets te doen, omdat het een probleem is waar documentairemakers vaker tegen aanlopen. Daarom is dit fonds in het leven geroepen.“

Alleen filmmakers wier film op het Amsterdamse documentairefestival wordt vertoond kunnen een beroep doen op het fonds. Van den Engel: “We willen de lijntjes kort en informeel houden. We willen geen beroep doen op overheidsgelden. De festivalleiding is enthousiast over het initiatief en kent heel veel filmmakers, dat maakt het verwerken van aanvragen simpeler.“

De kwestie van geld voor mensen die in een documentaire een rol spelen speelde nog niet zo lang geleden rondom 'Etre et avoir'. Onderwijzer George Lopez die de filmmakers een jaar lang in zijn dorpsschool in de Auvergne te gast had gehad, eiste een aandeel in de winst van deze commercieel zeer succesvolle film. De rechter gaf hem geen gelijk. Het is niet zo dat het IDFA-fonds zo iemand nu tevreden gaat stellen.

Van den Engel: “Wij hebben destijds met de docent in 'Dans Grozny, dans' ook afgesproken dat hij een aandeel zou krijgen als de film winst zou maken. Maar het gaat ons niet om zulke gevallen. Het punt is juist dat je met een documentaire zelden geld verdient, terwijl je als filmmaker wel lange tijd optrekt met mensen en bij hun lot betrokken raakt.“

“Natuurlijk is er sprake van willekeur. Waar het geld terechtkomt is afhankelijk van welke filmmakers aan de bel trekken en van het fonds. Wij vonden dat het toch de moeite waard was om iets op touw te zetten.“

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden