Hoe help je een slapeloos kind?

IRIS PRONK

Een negenjarig jongetje spookt 's avonds best vaak rond. Rond achten gaat het licht uit en kan de nachtrust komen. Maar na een tijdje staat hij weer in de woonkamer: 'Mam, pap, het lukt niet. Ik ben hartstikke moe, toch kan ik niet slapen.'

Ga wat lezen, adviseren zijn ouders hem. Kom eventjes zitten, pak een boek of Donald Duck. Vaak helpt dat en ligt hij om tien uur wel te pitten. Vinden zijn ouders dat al rijkelijk laat, de laatste weken duurt het soms tot middernacht voordat het jochie slaapt. Dat wordt te gortig. Wat valt hieraan te doen?

Daar heeft gz-psychologe Laury Quaedackers van het Centrum voor Slaapgeneeskunde Kempenhaeghe geen pasklaar antwoord op. Ze wil weten hoe lang de jongen hier al mee rondloopt en of hij klachten heeft overdag. Kan hij zich slecht concentreren op school, of valt hij ongewild in de auto in slaap?

Is dat niet het geval, rekent hij met helder hoofd en oogt hij energiek, dan zou het kunnen dat de jongen gewoon niet zoveel slaap nodig heeft. De meeste negenjarigen hebben een slaapbehoefte van 10 à 11 uur, maar de variatie is groot volgens Quaedackers. "Als hij maar negen uur nodig heeft en hij staat 's ochtends om 7 uur op, dan is een bedtijd van half negen voor hem veel te vroeg."

Maar mogelijk komt hij wel slaap tekort; een probleem met veel denkbare oorzaken. Overprikkeling bijvoorbeeld. "Misschien is hij voor het naar bed gaan té wakker, staat hij nog teveel in de drive-stand." Of een onhandig ritme: sommige kinderen zijn al van jongs af aan avondmensen en hebben een biologische klok die niet goed met de schoolbel matcht.

Ook zorgen of stress kunnen hem uit de slaap houden."Een kind van die leeftijd krijgt al heel wat te verwerken en kan angstig worden of gaan piekeren. Daar kun je hem best naar vragen: Heb je wel eens dat je je hoofd niet stil kan krijgen en dat je een naar gevoel krijgt?"

De ouders moeten achterhalen waarom hun zoon zo slecht slaapt. Tot die tijd is het belangrijk dat ze 'slaap niet beladen maken', zegt de psychologe. "Ze moeten er niet op hameren: Je móét nu slapen." Anders kan de jongen 'slaapfaalangst' ontwikkelen - 'Ik kan het niet, het lukt me niet' - en die angst kan hem ook weer uit z'n slaap houden.

Zelf een gezondheidsvraag insturen? Mail gezondheid@trouw.nl

undefined

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden