Column

Hoe gaat het? Heerlijk, lekker druk

Beeld thinkstock

De week van de werkstress loopt van 14 tot 17 november. In het hele land organiseren bedrijven activiteiten om werkstress aan te pakken en het werkplezier te vergroten. Hoe dat kan? Begin te zeggen: heerlijk, lekker druk.

"Omdat ik me het ziekbed in gewerkt heb en niet gedaan heb wat ik kon en had moeten doen wil ik je er nog maar even aan herinneren dat ik voor geen enkele prijs wil doorgaan met het leven dat ik geleid heb. Ik zal niet meer zo hard werken."

Dit is een van de vele citaten van werknemers die ter gelegenheid van de Week van de Werkstress, die loopt van 14 tot 17 november, werden geïnterviewd over hun leven. Stress op de werkvloer is beroepsziekte nummer 1. Op de site over de Week van de Werkstress staat dat meer dan een miljoen mensen jaarlijks het risico lopen op een burn-out en andere werkgerelateerde psychische ziektes.

Geen nieuw verschijnsel
"In heel veel organisaties zijn er collega's die vanwege werkstress thuis zitten of hun werkdruk niet of nauwelijks aankunnen. Dat is alarmerend. Want als je eenmaal een burn-out hebt gehad, dan is er een vergroot risico op een tweede burn-out. Het is daarom belangrijk dat werkgevers en werknemers met elkaar in gesprek gaan over werkstress. Wie stress op het werk succesvol aanpakt, zorgt voor meer werkplezier en minder ziekteverzuim."

Dit is misschien wel alarmerend maar absoluut niet nieuw. Want bovenstaand citaat komt niet uit welk interview dan ook maar uit het dagboek van de Toscaanse koopman Francesco di Marco Datini, die leefde, let wel, van 1335 tot 1410!

Dat zet de Week van de Werkstress in ander daglicht. Het is niet zo dat we in de gemoedelijke jaren vijftig rustig en vredig naar ons werk gingen en ons nu in het neoliberale tijdperk jachtig van hot naar her spoeden, nooit meer de uitknop kunnen vinden en ons het vervolgens het ziekbed in werken. Zes eeuwen voor die zogenaamd gemoedelijke jaren vijftig werkten koopmannen zich ook al het ziekbed in.

Wat leert ons Francesco di Marco Datini? Volgens hoogleraar ethiek Ignaas Devisch, die ons in zijn prachtige boek Rusteloosheid laat kennismaken met Datini, was deze Italiaanse koopman een van de eerste exponenten van de moderne tijd, waarin kansen voor het grijpen liggen: 'handel drijven, nieuwe specerijen vinden, vermaak en vertier beleven'.

Zoektocht
Sindsdien zijn we op zoek naar luxe, maar verschaft die luxe ons geen rust. Hoe harder we zoeken naar rust hoe verder die weg lijkt. Tegelijkertijd beeldden we ons al eeuwen een ander leven in, een fictief bestaan om 'weg te kunnen dromen over een rustiger en vrediger leven'. Zoals Duitse filosoof Peter Sloterdijk zegt: 'We hebben geleerd onszelf ontevreden te maken met de status quo.'

Betekent dit dat de Week van de Werkstress flauwekul is? En burn-out een verzonnen kwaal? Niemand zal ontkennen dat werkstress tot burn-out kan leiden, tot depressie. Maar het is goed te beseffen dat gevoelens van opgejaagdheid, rusteloosheid niet alarmerend zijn, en dat onze zoektocht naar rust de keerzijde is van de medaille van de moderne tijd, die ons ongekende mogelijkheden heeft gebracht.

Nog meer taken combineren
Iets daarvan blijkt ook uit het advies van de Sociaal Economische Raad eind oktober aan minister Asscher: in de toekomst zullen we steeds meer taken combineren. Dit zorgt voor nog meer gejaagdheid in ons leven. Maar 78 procent van de hoogopgeleide Nederlanders is tevreden met dat werkende, jachtige bestaan.

Als we geleerd hebben onszelf ontevreden te maken met de status quo, misschien kunnen we ons dan ook leren onszelf tevreden te maken met permanente verandering. Onrustig zal ons hart blijven. Laten we er daarom van genieten. En zeker in de week van de werkstress op de vraag: 'Hoe gaat het?' antwoorden met: 'Heerlijk, lekker druk.'

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden