Hoe elitair is het Nederlands Film Festival nou eigenlijk?

Het Gouden Kalf wordt geplaatst op de Neude ter voorbereiding voor de 35e editie van het Nederlands Film Festival.Beeld anp

Het blijkt allemaal best wel mee te vallen met het elitaire gehalte van het Nederlands Film Festival. De afgelopen twintig jaar was het in tweederde van de gevallen een publiekslieveling die de belangrijkste prijs, de Gouden Kalf voor beste film, won. Dat zijn producties die met meer dan 100.000 bezoekers de status Gouden Film hebben bereikt. Onder de winnaars waren bijvoorbeeld 'Minoes' in 2002 (ruim 800.000 bezoekers), 'Zwartboek' in 2006 (ruim een miljoen bezoekers) en 'Alles is Liefde' in 2008 (1,3 miljoen bezoekers).

De afgelopen week ontstond ophef rond het NFF, dat woensdag begon en nog een hele week duurt. Volgens de producent van de film 'Michiel de Ruyter' is het festival elitair en gaan vooral matig bezochte arthousefilms er met de prijzen vandoor. Hij trok zijn film daarom terug. De producent van 'De Ontsnapping' volgde dat voorbeeld.

Kijk je niet alleen naar de winnaars van een Gouden Kalf voor beste film, maar ook naar andere prijzen als beste acteur, beste actrice, beste regie en beste scenario, dan domineren de kleinere producties wel de prijzenkast: ze gingen er de afgelopen twintig jaar met een ruime meerderheid van de beeldjes vandoor. Een voorbeeld: de film 'Brownian Movement' won in 2010 de Gouden Kalf voor beste regie en beste scenario. Het aantal mensen die de film in de bios zag volgens cijfers van de Nederlandse Vereniging van Bioscoopexploitanten: 2600.

Minder dan de helft
Klaas de Jong, producent van 'Michiel de Ruyter' wijst op de competitie van dit jaar: van de zestig nominaties, gingen er zo'n tien naar publieksfilms. "Dat is in elk geval veel minder dan de helft. Over smaak kun je twisten, gelukkig maar anders wordt het allemaal zo saai. Maar beleid kun je maken. En met het huidige systeem waarbij vakgenoten mogen stemmen, kun je de uitkomst voorspellen. De meeste makers in Nederland zijn arthouse georiënteerd." Het gevolg is dat de gemiddelde Nederlandse bioscoopbezoeker zich niet in de uitslag zal herkennen, aldus De Jong.

Vrijdag zal blijken hoe de verdeling arthouse- versus publieksfilm dit jaar precies uitvalt tijdens de uitreiking van de Gouden Kalveren. Géén kanshebber is kaskraker 'Gooische vrouwen 2'. De film van Linda de Mol kreeg wel 'een NFF-ereprijs voor het vakmanschap van de best bezochte Nederlandse filmproductie'. Dat had volgens de festivalorganisatie niets te maken met de kritiek op het elitaire festival: in het voorjaar was al besloten die prijs aan de film uit te reiken.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden