Hoe een gewone sterveling tot een misdaad komt

The Lesson

Regie: Kristina Grozeva en Petar Valchanov. Met Margita Gosheva.

****

Vrouw pleegt bankoverval. Een krantenbericht. Meer was het aanvankelijk niet. Maar toen bleek dat het om een keurige lerares ging uit een Bulgaars provinciestadje, ging het regisseursduo Kristina Grozeva en Petar Valchanov aan de slag. Het resultaat is 'The Lesson', een fascinerende studie van een vrouw die haar hele hebben en houwen dreigt te verliezen, en alles op alles zet om uit de neerwaartse spiraal te komen. Heel precies toont de film hoe gewone stervelingen zo ver kunnen komen een misdaad te plegen.

Je zou het drama kunnen zien als een reflectie op de economische crisis, maar 'The Lesson' is meer dan dat. Het geldgebrek lijkt in Bulgarije iets permanents, niet alleen van de laatste jaren. Zie het kale klaslokaal. En zie de polyester-kleding in de tinten bruin en oranje, alsof er sinds de jaren zeventig niets is veranderd. De film begint met iets kleins en schijnbaar onbeduidends, zoals in de beste films van de gebroeders Dardenne die zich naast maatschappelijk geïnspireerd drama ook altijd bekommeren om ethiek, om de vraag hoe te leven.

Er is in de klas geld gestolen. Nadezda, lerares Engels, stelt zich streng op, en zegt er alles aan te doen om de dader te ontmaskeren en te straffen.

Dezelfde dag nog blijkt haar echtgenoot, werkloos en aan de drank, het spaargeld te hebben verbrast. De huur van de afgelopen maanden is stiekem besteed aan een nieuwe versnellingsbak voor de kapotte camper. De bank is ongenadig. Als het geld niet binnen drie dagen binnen is, gaat het huis in de veiling. En zo gaat Nadezda op pad, vastberaden als een krijger, om speurend naar geld in een bizarre, kafkaëske nachtmerrie te belanden.

De kracht van de film is dat haar strooptocht (denk aan Marion Cotillard in de laatste Dardenne-film 'Deux Jours, Une Nuit') tegelijk heel realistisch blijft. Petje af voor de Bulgaarse debutanten die hun prachtige noodlotsdrama rond een lerares in de klem zelf bekostigden, via private investeringen. Het Bulgaarse Filmfonds had geen geld. Belinda van de Graaf

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden