Hoe de Chinese viering voor vrijgezellen een megakoopfestival werd

In een distributiecentrum in Nanjing was het begin deze week in verband met 11-11 al aardig druk. Beeld REUTERS

Voor bijna 18 miljard dollar kochten Chinezen vorig jaar op één dag aan presentjes op Singles Day. Wat begon als een viering voor vrijgezellen, groeide uit tot megakoopfestival.

Terwijl Amerikanen zich langzaam warm maken voor Black Friday, dé koopjesdag in de Verenigde Staten over precies twee weken, op de dag na Thanksgiving, zijn Chinezen al weken in de ban van Singles Day. Vannacht is het eindelijk zover. Als de klok voorbij 00.00 uur tikt gaat de verkoop los en zullen miljoenen Chinezen cadeautjes kopen. Voor iemand anders of voor zichzelf.

Singles Day is van oorsprong een vrijgezellenfeest bedacht in 1993 door studenten van de Universiteit van Nanking. De dag werd verzonnen als tegenhanger van Valentijn en valt op 11 november, 11-11, de vier enen als symbool voor het single-zijn. Jarenlang werd de dag betrekkelijk onopvallend gevierd met feestjes en partijen. Dat veranderde in 2009.

Alibaba

Jack Ma, een Chinese filantroop en oprichter van het internetbedrijf Alibaba, zag in Singles Day een commercieel concept en lanceerde op de feestdag in 2009 'double 11' deals. Ma hoopte met een extra feestdag de luwte tussen de Chinese Golden Week, begin oktober, en Kerst te overbruggen. Daarnaast was de actie een mooie gelegenheid om onlineverkoop te stimuleren: anno 2009 stond die nog in de kinderschoenen.

De BBC berekende dat die eerste jaargang Alibaba zo'n 500 miljoen dollar opleverde. Dit bedrag steeg jaarlijks met tientallen procenten. Vorig jaar verkocht internetgigant Alibaba op Singles Day gedurende de eerste vijf minuten na middernacht al voor 6,6 miljard yuan (1 miljard dollar). Aan het eind van de dag stond de teller op bijna 18 miljard dollar, voor het achtste jaar op rij een record. Veel en veel meer dan tijdens het Amerikaanse koopjesfeest Black Friday. Vorig jaar verdienden Amerikaanse retailers die dag 'slechts' 3,3 miljard dollar.

Voordat het morgen zover is, worden Chinezen vanavond in de stemming gebracht door Alibaba. In de hoop nog meer mensen aan de cadeautjesdrift mee te laten doen trekt de Chinese evenknie van Amazon alles uit de kast. Tijdens een groots gala telt de internetgigant af naar middernacht. Onder meer de Amerikaanse ster Pharrel Williams en de in Azië populaire actrice en danseres Zhang Ziyi treden op.

De show in de Mercedes Benz Arena in Shanghai wordt live op televisie uitgezonden en tijdens het gala kunnen Chinezen direct al de kleding kopen die de artiesten dragen en er valt van alles te winnen. Vorig jaar keken meer dan 400 miljoen Chinezen naar het spektakel. Met het oorspronkelijke idee van een feest voor vrijgezellen heeft het niets meer van doen.

Tentenkamp

Dit jaar hoopt Alibaba de 18 miljard dollar van vorig jaar te verslaan, dus verkoopt het meer goederen dan ooit. Tmall en Taobao, twee internetwinkels en dochterbedrijven van Alibaba, bieden morgen volgens Chinese media meer dan 15 miljoen unieke producten van 140.000 merken aan. Analisten verwachten dat de omzet morgen voorbij de 20 miljard dollar schiet. Om dat allemaal georganiseerd te krijgen is er naast het hoofdkantoor van Alibaba in Hangzhou een heus tentenkamp ontstaan. Hier kunnen medewerkers die overuren draaien slapen.

In een paar jaar tijd heeft Singles Day de Amerikaanse Black Friday van de cadeautjesdag-troon gestoten. Vanwege de veel grotere bevolking van China is dat niet echt gek. Het land telt meer dan een miljard smartphonegebruikers van wie een groot aantal regelmatig via die telefoon spullen koopt. Vorig jaar vonden op het hoogtepunt 120.000 transacties per minuut plaats.

Dit in tegenstelling tot Amerika, waar Black Friday zich voor tweederde in stenen winkels afspeelt, zo berekende softwarebedrijf Adobe vorig jaar. Die winkelgekte levert ieder jaar weer ludieke foto's van vechtende consumenten op, maar doet wel af aan de totale verkoop op de feestdag.

Echt rouwig zal een aantal Amerikaanse multinationals daar niet om zijn. Zij hebben een grote afzetmarkt in China. Merken als Apple, New Balance en Nike verkochten vorig jaar op Singles Day voor vele miljoenen dollars aan artikelen.

Lees ook: Black Friday is wat de maagdelijke geboorte voor katholieken is

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden