Hoe chaotisch wielrennen kan zijn: een kettingreactie van fouten bij Sunweb

Tom Dumoulin, the day after. Beeld AFP
Tom Dumoulin, the day after.Beeld AFP

Een kettingreactie van fouten. Zo typeerde Sunweb-ploegleider Luke Roberts de gebeurtenissen in de laatste zes kilometer naar de Côte de Mûr-de-Bretagne gisteren, die Tom Dumoulin 53 seconden kostte. Hoe chaotisch wielerkilometers kunnen zijn, laat deze reconstructie zien.

Fout 1: teamleden raken elkaar kwijt

Het is chaos in het peloton. Motoren rijden overal, de helikopters vliegen vlak boven de renners. Er is stress, de laatste klim komt er bijna aan. De fietsen zingen, is het niet door piepende schijfremmen dan wel door het geluid van schakelsystemen.

Tom Dumoulin zit helemaal niet verkeerd, zo linksvoor in het peloton op 5,6 kilometer voor de finish. In het wiel van Romain Bardet, toch een van de favorieten voor de dagzege. Maar eigenlijk is dat helemaal niet goed. Hij moet in het wiel zitten van een ploeggenoot. Alleen, die is Dumoulin enkele honderden meters eerder kwijtgeraakt. Ploeggenoten van dezelfde lengte zitten rechts van de weg.

Als het peloton een onverwachte slinger maakt, raakt Dumoulin hoogstwaarschijnlijk het pedaal of het derailleur van Bardet. Pats, zeggen elf van de zestien spaken in zijn voorwiel. Het is een wonder dat hij niet valt en een flauwe bocht nog weet te ronden.

Maar hij moet wel stoppen, aan de verkeerde kant van de weg. Wie een probleem heeft, stopt normaal gesproken rechts. Alleen Simon Geschke ziet meteen dat Dumoulin een probleem heeft, maar die rijdt wat verder achteraan. Hij geeft zijn wiel af. Zijn fiets afstaan kan niet, want hij is een stuk kleiner dan Dumoulin.

Fout 2 en 3: stayeren achter de teamwagen

Dumoulin krijgt het wiel er niet snel in. Een mechanieker komt helpen. Dumoulin wordt op gang geduwd, maar moet alleen achtervolgen. Zijn teamgenoten hebben niet gewacht. Geschke is zonder voorwiel helemaal gezien.

Luke Roberts rijdt in zijn ploegleiderswagen Dumoulin terug naar de groep. Het is een risico, want Dumoulin wordt vol in beeld genomen. Roberts ziet een andere auto voor zich, maar laat het gat net te groot worden voor Dumoulin om over te springen.

Dumoulin besluit achter Roberts' auto te blijven zitten. Hij weet dat hij in de gaten wordt gehouden, maar hij wil terug, zo snel mogelijk. Misschien was het beter om het niet te doen. Hij accepteert de straf na afloop, ook zit hij met een ‘dubbel gevoel’ omdat anderen (lees: Jakob Fuglsang) geen strafseconden kregen.

Fout 4: gebrekkige communicatie

Zijn teamgenoten hebben door dat Dumoulin er niet meer bij zit. Een voor een wachten ze, maar er zijn al wel kilometers gereden. Laurens ten Dam is een van hen. Hij hoort door de radio alleen niet dat zijn kopman er in sneltreinvaart aan komt, omdat die nog steeds achter een auto zit.

De radio kraakt en Ten Dam ziet Dumoulin dus te laat komen. Hij wordt straal voorbijgereden, kan niks meer betekenen. Alleen Nikias Arndt, Chad Haga en Sören Kragh Andersen kunnen nog voor Dumoulin werken. Te laat, vindt de kopman. Op de berg heeft hij niks aan hen.

De nasleep

Vloekend komt Dumoulin boven, op 53 seconden van de winnaar. Hij weet dat hij veel minder tijd had hoeven verliezen. Hij geeft geen interviews, spreekt zijn verzorger amper. Boos stampt hij naar beneden, naar de bus. ’s Avonds wordt er her en der overlegd. De echte evaluatie vindt na een nacht slapen plaats. Roberts: “Iedereen heeft ervan geleerd.”

Maar leren in de Tour? Dat kost duurbare seconden.

Lees ook:

Een gebroken spaak maakt Dumoulin tot verliezer van de dag

Het was alsof er een siddering door het Tourpeloton trok. Een manoeuvre naar links, die begon voorin het peloton. Renners zwenkten opeens uit, waardoor hun gevolg ook de slingerbeweging moest maken. Zo plotseling dat Tom Dumoulin niet meteen kon reageren.

Lees meer artikelen over de Tour de France 2018 in ons dossier.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden