Hobbels voor elektrische auto

Stichting Natuur & Milieu: Nieuw autobelastingplan funest voor doorbraak stekkerauto's

Zonder stevig overheidsingrijpen blijft het kwakkelen met volledig elektrische auto's in Nederland. De doelstelling om 200.000 elektrisch aangedreven auto's te hebben in 2020, raakt buiten beeld met het nieuwe autobelastingenplan van staatssecretaris Wiebes (VVD) van financiën, waarschuwt stichting Natuur & Milieu. Wiebes wil de subsidies op de populairste stekkerauto's nog voor 2020 versoberen. De Tweede Kamer debatteert er 3 september over.

Breekt de volledig elektrische auto ooit door in Nederland? In de showroom van Tesla zou je denken van wel. Duizend luxe limousines verkocht de Amerikaanse automaker al in 2015. Hierdoor groeide het nationale elektrische-wagenpark in een half jaar met een kwart. Maar de definitieve doorbraak? Nederland telt volgens recente overheidscijfers 8542 volledig elektrische personenwagens. Daarvan is 42 procent een Tesla model S. En Wiebes zet de bijl nu juist in de Tesla-subsidie.

In Wiebes' plan blijft het belastingvoordeel voor volledig elektrische auto's. Maar de zakelijke bijtelling voor modellen boven de 50.000 euro - lees Tesla - wordt verhoogd. Wiebes ziet die auto (vanaf 75.000 euro) als een luxeproduct dat geen forse subsidie verdient. Maar alleen Tesla rijdt meer dan 300 kilometer op volle accu's. De concurrentie biedt dat nog altijd niet. Een klein rijbereik schrikt consumenten af en houdt de doorbraak tegen.

De doorbraak van de batterijauto valt alleen al daarom niet snel te verwachten via zijn belastingplan. Integendeel, stelt Natuur & Milieu, de grootste aanjager van elektrisch autorijden in Nederland. "Het Rijk haalt met dit belastingplan de 200.000 elektrische auto's niet", zegt Maarten van Biezen, hoofd mobiliteit bij Natuur & Milieu. "We onderzoeken het nog. Maar mogelijk halen we niet eens de helft en blijven we onder de 100.000."

De echte elektrische auto staat in de kinderschoenen, leerde Natuur & Milieu met zijn zogeheten 'ProjectA15'. De stichting promootte met Milieudefensie twee jaar lang elektrisch autorijden aan de A15 Nijmegen-Rotterdam. Al 30.000 mensen maakten er kennis met elektrische auto's. Dat vertaalt zich niet in topverkopen. Honderd keer is via een promotieactie een emissievrije auto als de Renault Zoe geleaset.

Promotiecampagnes voor de elektrische auto blijven nodig, vinden Natuur & Milieu en de ANWB. Beide organisaties bepleiten bij Wiebes nieuwe aanschafsubsidies, maar ditmaal voor particulieren. "We vragen de staatssecretaris om een innovatiefonds", vertelt ANWB-woordvoerder Markus van Tol. "Daarmee kunnen particulieren worden verleid elektrisch te gaan rijden. Nieuw of gebruikt; volledig elektrisch of een plug-in-hybride."

Ook de hybrides, voor veel mensen een tussenstap naar elektrisch autorijden, worden door de plannen van Wiebes getroffen. De meeste stekkerauto's, 49.325 stuks, zijn hybrides met een extra verbrandingsmotor. Die kunnen bij verkeerd gebruik brandstof slurpen. De staatssecretaris wil de potentieel CO2-brakende plug-ins niet langer fors sponsoren. Hij loopt veel belastinggeld mis aan een zakelijk publiek dat te weinig op elektriciteit zou rijden. Wiebes bouwt het belastingvoordeel liefst snel af. "In 2017 wordt er geen enkele plug-in-hybride verkocht", voorspelt Van Biezen. "Dan worden ze gebruikt geëxporteerd."

DE VERDIEPING 8|9

Verleiden tot rijden op stroom

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden