Hitchcocks eersteling opmaat voor latere meesterwerken

BELINDA VAN DE GRAAF

The Pleasure Garden (1926) / The Hitchcock 9

Te zien als onderdeel van 'The Hitchcock 9' in het Eye Filminstituut in Amsterdam dat tot 13 oktober onder de titel 'The Hitchcock Touch' een retrospectief wijdt aan de grootmeester van de misdaadfilm.

Er gaat een vreemde opwinding uit van 'The Pleasure Garden'. Het is niet alleen de eerste film die Hitchcock op 25-jarige leeftijd regisseerde; het is ook de eerste keer dat de gerestaureerde, zwijgende film met live-muziek in Nederland is te zien.

Enkele jaren geleden voltooide het British Film Institute (BFI) het grootste restauratieproject in de geschiedenis van de Britse cinema. Dankzij nieuwe digitale technologieën werden alle films uit Hitchcocks beginjaren - toen films nog stil waren - nauwgezet gerestaureerd, negen in totaal.

Eigenlijk maakte Hitchcock er tien, maar van zijn tweede film 'The Mountain Eagle' (1926) ontbreekt elk spoor. De vermiste film staat op nummer 1 van BFI's Most Wanted List. De hoop dat hij ooit nog ergens in een filmarchief wordt teruggevonden, bestaat nog steeds.

Het is een geluk dat Hitchcocks eersteling wel is overgeleverd. Interessant is dat er opvallend veel thema's, motieven en obsessies in opduiken die de meester in zijn latere thrillers en misdaaddrama's verder onderzocht en uitwerkte.

The Pleasure Garden draait om twee 'chorus girls'. Patsy en Jill zijn danseressen in het Londense Pleasure Garden Theatre. De grootogige dames die met diva-achtige allure worden vertolkt door Hollywoodactrices Virginia Valli en Carmelita Geraghty, hebben aan mannelijke aandacht geen gebrek. Relatieperikelen liggen op de loer, en ernstiger zaken.

Zonder te veel te willen verklappen: in de film wordt een tamelijk grafische moord gepleegd op een vrouw, een scène die in al zijn gruwelijkheid vooruit wijst naar 'Psycho' (uit 1960). We treffen hier ook al de wenteltrap die in 'Vertigo' (1958) zo'n prominente rol speelde, en het thema van het voyeurisme dat later zo perfect werd uitgewerkt in 'Rear Window' (1954). In The Pleasure Garden kijkt een heer met een theaterverrekijker naar een dansende dame. In Rear Window is James Stewart een aan de rolstoel gekluisterde sportfotograaf die geobsedeerd raakt door zijn overburen en met de telelens in de aanslag een moord op het spoor denkt te zijn.

In The Pleasure Garden zie je Hitchcocks meesterschap in de kiem. En meer. Het revuemeisje dat zich omhoog slaapt, lijkt wel een prelude op 'Showgirls', de roemruchte Las Vegas-film van Paul Verhoeven, niet toevallig zelf een van de grootste Hitchcockfans.

undefined

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden