Hippe koffie trend op horecabeurs

De horecasector kent roerige tijden met dalende omzetten en een 'duur' imago. Op de Horecava -de jaarlijkse vakbeurs voor horecaondernemers in de Amsterdamse Rai-hallen- zijn de gevolgen van de dip in de horeca goed te zien. Woordvoerster Anita Kanters van de Horecava: ,,Sommige kleine bedrijfjes zijn failliet of gefuseerd. Die zijn dus verdwenen. Daar staat tegenover dat de grotere bedrijven extra royaal uitpakken.''

Dat laatste is goed zichtbaar in de 'koffie-hal', waar de giganten Nestlé en Douwe Egberts elkaar de loef afsteken in strak gesoigneerde koffiebars, de absolute trend in horecaland. Door de opkomst van ketens als Starbucks, is koffie duidelijk 'hot'. Koffieapparaten in alle kleuren en vormen produceren in een oogwenk een keur aan smaken. Alles computergestuurd en in trendy bekertjes.

In verleidelijk geurende keukens en fraaie vitrines tonen de ondernemers wat er zoal te koop is in de wereld van de gastronomie. Een bezoekje aan de vakbeurs voor horecaondernemers is sinds enige tijd niet meer voor iedereen weggelegd. De organisatie stuurde alleen horecaondernemingen een toegangskaart. Kanters: ,,De beurs is bedoeld voor ondernemers onder elkaar. Daarom willen we dagjesmensen weren. Bezoekersaantallen zeggen ons dus niet zo veel. Het gaat ons er vooral om zoveel mogelijk ondernemers te bereiken.'' Naar verwachting zullen dat er na vier dagen ongeveer 23000 zijn die zo'n 600 stands kunnen bekijken in vier hallen.

Directeur Jeu Claes van Horeca Nederland vindt de negatieve aandacht waar zijn bedrijfstak mee te kampen heeft overdreven: ,,Er is slechts twee procent omzetdaling en prijsstijgingen zijn er aantoonbaar nauwelijks geweest.'' Toch beseft Claes dat er iets moet gebeuren. ,,Een horecaondernemer moet erop letten dat hij klanten altijd ietsje meer biedt dan dat hij thuis kan krijgen.''

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden