Hippe e-bike maakt vervuilende brommer en scooter overbodig

De elektrische fiets wordt nu ook aantrekkelijk voor jongeren en forenzen. Beeld
De elektrische fiets wordt nu ook aantrekkelijk voor jongeren en forenzen.Beeld

Stoer en snel zijn ze, de nieuwe elektrische fietsen. Allang niet meer alleen geschikt voor ouderen die wel een steuntje kunnen gebruiken. Nieuwe modellen spreken juist jongeren aan. De trend is niet meer te stoppen, stelt Richard ter Avest, senior adviseur mobiliteit en ruimte bij Goudappel Coffeng. En dat biedt nieuwe perspectieven.

De hippe, snelle fiets kan de plaats van bromverkeer gaan innemen, denkt Ter Avest. "Gemeenten zouden kunnen overwegen om vervuilende bromfietsen en scooters net als vrachtwagens in de grote historische binnensteden te verbieden. In de milieuzones zouden ze elektrische fietsen kunnen aanbieden of stimuleren."

Een wilde gedachte? Niet als je kijkt naar de ontwikkelingen, legt Ter Avest uit. Hij voorziet drie nieuwe groepen e-bikers: scholieren, gezinnen en forenzen. "Jongeren kopen veel minder snel een auto dan voorheen. De steden groeien en daarin heb je meer aan een goede fiets voor ritten vanuit een Vinexwijk naar de binnenstad of van huis naar school."

15 kilometer
De gewone e-bike vergroot de gemiddelde fietsafstand met 31 procent, concludeerden Goudappel en de Fietsersbond al eerder. Hogesnelheidsfietsen als de speed pedelec, die door trapondersteuning een snelheid van 45 kilometer per uur kunnen halen, maken ook woon-werkverkeer over grotere afstanden doenlijk.

Nu pakken Nederlanders nog de auto voor de helft van de ritten tot 7,5 kilometer. Ruim 60 procent van de werkenden woont binnen 15 kilometer van de werkplek, maar slechts een kwart van hen fietst naar het werk.

Behalve snelle fietsen is ook een andere infrastructuur nodig om mensen te stimuleren de auto vaker te laten staan, stelt Ter Avest: vrije doorgaande routes, voldoende parkeergelegenheid en aansluiting op het openbaar vervoer. "Ik ben voor meer fietsasfalt, voor fietssnelwegen zonder kruisingen die de reistijd verkorten. Het omslagpunt in reistijd ligt rond 30 minuten. Met zo'n snelle e-bike op een fietssnelweg haal je in die tijd een woon-werkafstand van 15 kilometer."

Planfase
Sinds 2006 wordt gewerkt aan een netwerk van snelle fietsroutes in het hele land. In 2025 moet er 675 kilometer liggen. Geslaagde voorbeelden zijn de fietssnelwegen tussen Den Haag en Leiden, Amsterdam en Zaandam, Apeldoorn en Deventer. Veel routes blijven echter steken in de planfase. "De gemeenten hebben daar nu geen geld voor", beseft Ter Avest.

Hij pleit daarom voor andere financiering, een combinatie van overheid en bedrijfsleven. Het levert namelijk miljoenen op, zegt hij. Als werknemers vaker de auto laten staan, betekent dat minder files en dat is gunstig voor economie en milieu. Bovendien is fietsen, ook met trapondersteuning, een actieve bezigheid die goed is voor de gezondheid. "In de Verenigde Staten en Groot-Brittannië worden fietsroutes mede betaald vanuit potjes voor de zorg. Laat minister Schippers daar ook een over nadenken."

In Nederland rijden inmiddels 1,3 miljoen elektrische fietsen rond. Dat worden er snel meer, verwacht Richard ter Avest. "In Duitsland worden per jaar een half miljoen e-bikes verkocht, Nederland gaat daarin mee." Daardoor wordt het steeds drukker op het fietspad, waar ook gewone fietsen, scooters, scootmobielen en skaters strijden om ruimte.

De Delftse mobiliteitsdeskundige Kees Maat pleitte onlangs in Trouw voor een onderscheid tussen eigen kracht en gemotoriseerd verkeer. "Maak van het fietspad een spierpad." De Fietserbond wil dat scooters en hogesnelheidsfietsen binnen de bebouwde kom op de rijweg rijden. Jelle Visser, manager Benelux van het Duitse fietsmerk Riese & Müller, is het daarmee eens. "Langzaam op het fietspad, snel op de rijweg, zo simpel kan het zijn."

Fluitend harder dan 30 per uur

Trouw mocht van het Duitse fietsmerk Riese & Müller een speed pedelec uitproberen. Manager Benelux Jelle Visser introduceert de hogesnelheidsfiets in Nederland vanuit een bedrijfsverzamelgebouw in Amsterdam, waar ook andere duurzame organisaties als Urgenda kantoor houden. Daar in Amsterdam-Noord laat de fiets meteen zijn mogelijkheden zien. Zonder veel inspanning schiet hij vooruit, fluitend gaat het harder dan 30 kilometer per uur. Dat betekent uitkijken in de stad, want andere weggebruikers hebben die snelheid niet in de gaten. Je moet dus extra waakzaam zijn, maar het voelt goed om zo snel op te schieten. Buiten de stad is het helemaal een feest.

De elektrische motor van de speed pedelec heeft vier standen. Staat hij uit dan trapt de fiets zwaar, bij 'eco' lijkt hij op een gewone stadsfiets, 'tour' maakt hem al wat feller, bij 'sport' haalt hij makkelijk het tempo van een racefiets en bij 'turbo' schiet hij vooruit als een bromfiets. Om 45 kilometer te halen moet je wel stevig trappen, dat lukt alleen op langere stukken zonder obstakels. In dit tempo is de afstand Arnhem-Nijmegen, waar momenteel aan een fietssnelweg wordt gewerkt, in een half uur goed te doen. Boven de 45 kilometer valt de trapondersteuning weg.

Met een volgeladen accu op de schuine stang bij de trapas kan de speed pedelec in de turbostand 36 kilometer aan, (sport 42, tour 52 en eco 99 kilometer). Prima voor woon-werkverkeer, maar een beetje weinig als je met deze fiets op vakantie zou willen.

Door zijn hoge maximumsnelheid geldt de speed pedelec formeel als een snorfiets, die binnen de bebouwde kom op het fietspad hoort en daar niet harder mag dan 25. Een bromfietsrijbewijs en blauwe kentekenplaat zijn verplicht, maar wie gaat dat controleren? De pedelec ziet er uit als een gewone, wat zwaar uitgevoerde toerfiets. Vanaf 2017 gelden Europese regels en is de hogesnelheidsfiets een bromfiets, dan is een gele kentekenplaat en een fietshelm vereist. Het laatste lijkt geen overbodige luxe.

De prijs ligt rond 4000 euro, twee keer zoveel als een gewone e-bike, vijf keer zoveel als een gemiddelde fiets zonder ondersteuning.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden