Hiphop is geen obscure tegencultuur meer

Quizvraag: wat was het meest gedragen muziekshirt op hiphop- en r&b-festival Encore? Tupac? Eén keer gezien. Run-D.M.C.? Vijf keer misschien. Met gepaste afstand bovenaan: Iron Maiden. Ook andere metalbands werden gespot. Uit een korte rondvraag bleek dat de meeste bezoekers niets met metal hebben. Ze dragen de shirts omdat ze nu eenmaal in de mode zijn. Een jongen met een Metallica-shirt heeft een plausibele verklaring. Hij gooit het op het rebelse karakter dat metal en hiphop delen. Wie Iron Maiden op zijn borst draagt, uit zijn liefde voor tegencultuur.

Je kunt je afvragen of je hiphop nog tegencultuur kunt noemen. Het is het populairste genre binnen de popmuziek; geen obscure niche. Pas sinds kort zie je dat terug in het festivallandschap. Na tig gestrande initiatieven telt Nederland met Appelsap, Woo Hah! en Encore drie volwassen hiphopfestivals. De kracht van dat laatste: niets overhaasten (het festival bloeide gestaag op uit de wekelijkse dansavonden in de Melkweg) en uitstekende kennis van het publiek - zowel het programma als de omstandigheden verraden dat. De doelgroep telt weinig kampeerliefhebbers, dus het blijft bij één dag. Als locatie is de geasfalteerde NDSM-werf in Amsterdam-Noord geschikter dan een modderveld. Niet voor niets was er een sneakerpoetsservice op het terrein. Er werd, al dan niet met de nodige (zelf)spot, veelvuldig gebruik van gemaakt. Ook grappig: je kon op de foto met een pandabeer met een gouden ketting en er was een r&b-karaoke. Aan de andere kant van het terrein werd een muur vrijgemaakt waarop je met stoepkrijt een beterschapswens aan de Amerikaanse rapper Fetty Wap kon kalken. Twee dagen voor het festival moest de gedroomde headliner op doktersadvies afzeggen. Een volwaardige vervanger vinden bleek op die korte termijn onmogelijk - rappers met een half miljard YouTube-views zijn schaars - en dus werden Adje & Cho en Broederliefde ingevlogen. Voor de meeste bezoekers niets nieuws onder de zon, maar hun shows mochten op de nodige respons rekenen.

Op de aangepaste festivalposter kregen Joey Bada$$ en Kehlani de grootste letters. Die eerste vond met zijn rauwe hiphop vooral weerklank bij het mannelijk publiek, terwijl de r&b-zangeres vooral vrouwen trok. Het gevolg was twee keer een matig gevulde tent en optredens die, mede daardoor, niet helemaal lekker van de grond kwamen.

Veel beter lukte dat het traditionele uurtje Encore Allstars. In sneltreinvaart passeerden een stuk of tien acts de revue, waaronder Hef, SBMG en een paar rappers van het Popprijs-winnende New Wave. Allen speelden één of twee hits, wat resulteerde in een feest der herkenning en bij elke nieuwe beat een ovatie.

Onverwacht hoogtepunt op het hoofdpodium was MHD. Hiphop is in Frankrijk zo mogelijk nog populairder dan hier, maar slechts zelden bereiken Franse sterren ons land. MHD lukt dat wonderwel met zijn energieke afrotrap: trap vermengd met de muziek van zijn ouders uit Senegal en Guinee. Hij gaf trap-koning Baauer, bekend van 'Harlem Shake', het nakijken. Die draaide in het laatste tijdslot van de avond voor een karig plukje fans. Het leeuwendeel van de bezoekers stond op dat moment in de Clubtent, waar Encore-oprichters Waxfield & Prime voor een waardig slotakkoord zorgden. Logisch: niemand kent het Encore-publiek beter dan zij.

R&b-zangeres Kehlani trok vooral vrouwelijke fans naar het hoofdpodium. foto EPA

ENCore

Festival

NDSM-terrein, Amsterdam

HHHHH

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden