Hip hop dub en zo

Tot begin jaren '80 kwam je met de categorieen rock, punk, disco, soul en reggae een heel eind. Daarna verbreedden metal, hardcore, hiphop, world, house en grunge het spectrum. Vandaag is er sprake van een jungle. Zo volstaat de aanduiding 'house' allang niet meer want wat wordt er bedoeld: ambient-, gabber-, garage-, jungle-, mellow-, trance-, techno- of tribal-house? Allemaal symptomen van een vitale popwereld die ondergronds, lees op de dansvloer, aan voortdurende vernieuwing onderhevig is.

STAN RIJVEN

Ook het begrip popgroep is toe aan revisie. Het zijn met name de deejays en producers die hier de creatieve dienst uitmaken. Ze werken in wisselende, onzichtbare formaties die de studio tot concertpodium verheffen. Muzikale globetrotters zijn het die grensvervaging tot principe maken.

Zoals het Engelse studio-collectief Massive Attack dat in 1991 met de plaat 'Blue Lines' een standaard zette. Sterproducer Nellee Hooper orkestreerde hun geluidskunstige invallen tot een unieke fusie van hip hop, dub, house en soul. De langverbeide opvolger PROTECTION (Wild Bunch WBCRD2) zorgt nu wederom voor een verrassing.

De niet vast te pinnen reeks composities beweegt zich in het schemergebied tussen rap, dub, filmmuziek, funk en jazz. Vocale gastbijdragen van Tracy Thorn, Nicolette en Horace Andy vergroten het klankkleurig palet. Wederom is het Hooper die onderhuidse spanning in obsederende ritmes vertaalt. 'Protection' is een dans- en luisterplaat ineen vol filmische vergezichten.

De Amerikaanse formatie Spearhead sluit met haar debuut-cd HOME (Capitol Records 7243.8.291.13.2.6) hierop aan. Ook al ligt het accent sterk op hip hop en wordt er zelfs live opgetreden, Spearhead struint met een zelfde omnivore smaak door de (zwarte) muziekgeschiedenis. Kwetsbare blues, pompende funk, uitgelaten soul en venijnige raps vallen als een mozaïek op hun plaats. Ze vormen even zoveel bouwstenen voor het thema van deze plaat.

'Home' slaat op Noord Amerika, dat in zinnige teksten over Aids, het Dreamteam, vegetarisme en andere actuele onderwerpen intelligent ontleed wordt. Daarmee geeft Spearhead een even scherp als toegankelijk antwoord op de in discrediet geraakte gangster-rap.

Zoals Massive Attack stoeit met genres en codes, zo spelen de Brooklyn Funk Essentials met de erfenis van jazz, latin en funk. Uit de samenwerking tussen een producer en muziekverzamelaar ontstond een negenmans groep die debuteert op de cd COOL AND STEADY AND EASY (Dorado-DOR 022). Daarop pendelt ze tussen de cool van Miles Davis, de dubreggae van Lee Perry en het salsageweld van The Fania All Stars. Fraaie duels tussen de koper- en ritmesectie geven de muziek dwingende zuigkracht, nogmaals versterkt door de suggestief gezongen dubpoëzie en speciale geluidseffecten.

Het in de studio geboren huwelijk tussen jazz en dance gaf de stoot tot talloze compilaties, die dikwijls als vervolgverhaal verschijnen. Daarin onderscheidt de serie THE REBIRTH OF COOL (74321.21959) zich met een experimentele koers vol sterke dansbeats en uiteenlopende vocalisten. Nummer 4 bevat weer een dozijn bizarre combinaties waarmee je ieder feest op gang houdt.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden