Hindostaanse glossy met ’empowerment’

Entertainment en empowerment zijn de twee Engelse termen die de richting van Hindostaanse bladen in Nederland bepalen. Zijn er dan bladen voor die kleine minderheidsgroep? Jazeker, en zoals zo vaak in de tijdschriftsector, zijn er al veel opgericht en opgeheven.

Zo was dat het geval bij de glossy Hindorama die enkele jaren geleden is teloorgegaan. Verreweg het bekendste magazine binnen de Hindostaanse gemeenschap. Het blad dat werd geleid door juriste Kanta Adhin (tegenwoordig ambassaderaad in Ierland) en haar echtgenoot uitgever/vormgever Radjin Thakoerdin.

Qua stijl stond dit blad – uitgegeven vanuit Den Haag, de stad met de grootste Hindostaanse gemeenschap van het Europese vasteland (ongeveer 45.000 mensen, tien procent van de Haagse bevolking) – bekend als ’kwalitatief hoogwaardig en serieus’ met op de redactionele pagina’s weinig aandacht voor entertainment. Het was niet geschikt voor de gemiddelde Hindostaan die over het algemeen niet graag betaalt voor een tijdschrift. Bedoeld was het vooral voor de hoogopgeleide Hindostaan (en niet te vergeten de niet-Hindostanen die interesse hadden in die cultuur) die voldoende geld verdiende om zich zo’n blad te kunnen veroorloven en die zich wilde verdiepen in wat er op sociaal-maatschappelijk gebied plaatshad in zijn gemeenschap. In dit blad werden net als in soortgelijke bladen Hindostanen geprofileerd. Hindostanen die een voorbeeld voor de rest in de gemeenschap kunnen zijn, empowerment zoals dat heet. Maar die paar euro per maand was voor de Hindostaan toch te veel om deze glossy draaiende te houden. Advertenties van bedrijven die het blad van harte ondersteunden, mochten niet baten.

Datzelfde lot was het ’luchtige’ tijdschrift Sushique dat vanuit Amsterdam werd uitgegeven, beschoren. Ook dat verdween na verscheidene doorstartpogingen.

Maar toch zag vijf jaar geleden een nieuw blad het licht: HinduLife Magazine oftewel HLM, dat om de paar maanden uitkomt. De Rotterdamse ondernemer Soeniel Sewnarain wilde een blad ’dat zich richt op Hindostanen dan wel een ieder die geïnteresseerd is in deze etniciteit met als doel op een toegankelijke en open wijze acceptatie en integratie van Hindostanen te bevorderen’.

HLM is een échte glossy met nieuwspagina’s, columns, advertentiepagina’s, interviews en (foto)reportages met veel aandacht voor Bollywood, de Indiase filmindustrie die groter is dan Hollywood, entertainment dus. Omdat de gemeenschap relatief klein is, staan er bijna altijd wel bekenden van de lezer in het blad. In elk nummer komen ’bijzondere’ Hindostanen (zowel hindoes, moslims, christenen als atheïsten) aan het woord, zoals succesvolle ondernemers, jonge talenten en opiniemakers. Weer: empowerment.

Ook dit blad is geen toonbeeld van grote winstmarges. Het kost een euro in de losse verkoop in ’bekende’ winkels en Hindostaanse winkelketens in de grote steden in Nederland en in Suriname. HLM heeft een oplage van 7.500 exemplaren.

Voor de taalpurist is dit magazine niet ideaal, omdat er nog veel taalfouten in kunnen staan, maar het wordt dan ook niet volgeschreven door professionele redacteuren.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden