Hindoefestival op internet

Internet moet meehelpen het grote hindoe-festival Kumbha Mela in goede banen te leiden.

Voor de organisatoren is het feest, dat een keer per 12 jaar plaatsvindt, altijd een organisatorische nachtmerrie geweest. Maar volgens Vinay Chhajlani, beheerder van de website van het festival (www.webdunia.com) dat volgende week dinsdag begint, kan internet de chaos beperken. ,,Ik weet niet of we een virtueel bad kunnen nemen om onze zonden weg te wassen, maar we kunnen het in ieder geval proberen'', lachte hij gisteren tijdens een persconferentie.

Het festival, dat plaatsvindt in Allahabad, zo'n 650 kilometer ten zuidoosten van New Dehli, duurt 42 dagen en zal naar verwachting zo'n 70 miljoen pelgrims trekken. Die willen allemaal een bad nemen in de heilige Ganges-rivier.

Tijdens het festival raken altijd talloze mensen elkaar kwijt. Via 20 internetkiosken die op het festivalterrein worden opgesteld, kunnen ze elkaar weer opsporen. De gelovigen, van wie er velen analfabeet zijn, zullen worden geholpen door 80 medewerkers. De meeste bezoekers -30 miljoen- worden verwacht op 24 januari, 'de dag van de nieuwe maan'.

Behalve internet, wordt ook het leger ingeschakeld. Gevreesd wordt dat radicale hindoes van plan zijn op 19 januari een datum bekend te maken waarop zij willen beginnen aan de bouw van een tempel in Ayodhya, op de plek waar extremistische hindoes in 1992 een moskee verwoestten. Bij de daaropvolgende onlusten kwamen destijds zeker 3000 mensen om het leven.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden