Hilversum ofwel de BV Stroopsmeerderij & Co

Stel je voor: Trouw begint een nieuwe rubriek - laten we zeggen over uitheemse kamerplanten - en álle andere dagbladen, dus De Telegraaf, het AD, de Volkskrant en NRC, melden dat juichend op de voorpagina. Iedere lezer zou die kranten meteen voor gek verklaren. In Hilversum is het echter de gewoonste zaak van de wereld: als een tv-ster een nieuw programma krijgt, staan collega's te dringen om reclame te maken, ook al is het idee zo oud als de weg naar Kralingen.

Linda de Mol kon dit voorjaar links en rechts aanschuiven om een 'revolutionair nieuw format' te promoten: een quiz. Een late night-talkshow is ook bepaald niets nieuws, maar Humberto Tan kreeg, afgelopen weken, vooral bij zijn eigen RTL, alle kans om de trom te roeren. Tan bleek een snelle leerling van de ons-kent-ons-methodiek. Al in zijn tweede uitzending nodigde hij Frans Bauer uit om propaganda te maken voor de Tros-show 'Vive la Frans'.

Hilversum kent een zichzelf in stand houdend rondpomp-systeem van collegiale waar. Witzier bij Knevel, Van den Brink bij 'Pauw & Witteman', Knevel bij Van Nieuwkerk, de caroussel draait door. De stroopsmeerderij blijft allang niet meer beperkt tot Hilversum zelf. Jörgen Raymann presenteerde dit weekend de opening van de Uitmarkt, en hij vond alles fantastisch. "Hoe doe je het in het buitenland?" vroeg hij aan zangeres Laura Jansen. "Het is spannend hoor, afwachten", zei ze. "Nou", reageerde de Avro/NTR-presentator, "je zal daar vast net zoveel succes krijgen als hier."

Daarna trad het RO Theater aan met 'Echte dames'. "Zorg dat je erbij bent", riep Raymann, "want het wordt echt geweldig." Waarna het al weer tijd was voor rapper Kraantje Pappie. "Hij heeft een geweldige flow en heel leuke woordgrapjes", vond de presentator. In snel tempo ging het door: de Nederlandse Opera ('absoluut prachtig'), zangeres Hadewych Minis ('mooi, stoer en sexy'), Conny Janssen Danst ('gewoon fantastisch'), rockband De Wolff ('een van de allerbeste'), Nynke Laverman ('heel bijzonder, en bovendien mijn favoriete Friezin') en tot slot Corpus Acrobatics ('allerhoogste niveau, ik sta perplex, it will rock your world').

Een gesubsidieerde publieke omroep die onophoudelijk veren op de hoed steekt van de (doorgaans) al even gesubsidieerde kunstsector. Oké, het gekozen format - vooruitblik op het nieuwe culturele seizoen - biedt misschien weinig mogelijkheden tot kritische beschouwing, maar welke kijker heeft iets aan deze voortdurende pluimstrijkerij?

Nee, dan 'Koefnoen' (Avro). Paul Groot en Owen Schumacher bekijken de wereld, ook de eigen Hilversumse, tenminste met scepsis en ironie. Zaterdag, in hun honderdste uitzending, hadden ze een leuke parodie op 'Heel Holland bakt' van omroep Max. De oven van Badr Hari raakte oververhit en Mark Rutte bakte een oneetbare natte hotelcake ('eerst de kaasschaaf, dan de bijl'). Het is het alomtegenwoordige Dikke Ik dat 'Koefnoen' doorlopend te kijk zet. Hetzelfde Dikke Ik dat vaak zo glorieert in al die elkaar bejubelende Hilversumse programma's.

Toegegeven, ook 'Koefnoen' kreeg, bij 'Knevel & Van den Brink', airplay voor zijn jubileum. Maar daar wil ik in dit geval geen mot over maken. Zo ben ik dan ook wel weer.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden