Hillary for president: waarmee gaat ze het winnen?

Still uit het filmpje waarin Clinton haar kandidatuur aankondigt. Beeld AP
Still uit het filmpje waarin Clinton haar kandidatuur aankondigt.Beeld AP

Emancipatie, economie en klimaatverandering. Dat zijn de belangrijkste punten waarop Hillary Clinton zich wil profileren de komende periode. Deze onderwerpen moeten haar aan een overwinning helpen bij de presidentsverkiezingen in 2016.

Clinton geldt als de favoriete kandidaat aan Democratische kant. Volgens een peiling van CBS News wilde 81 procent van de Democraten Clinton als kandidaat. Andere kandidaten aan Democratische hebben zich ook nog niet gemeld.

De Republikeinen openden vandaag direct de aanval door te kandidaat Ted Cruz in een video op Youtube te laten zeggen dat 'een stem op Hillary een stem op mislukt beleid uit het verleden is'. Daarmee is de campagne voor de presidentsverkiezingen feitelijk al begonnen. Misschien dat zich nog een Democratische tegenkandidaat meldt, maar voorlopig zitten haar belangrijkste vijanden in de Republikeinse hoek. Welke onderwerpen moeten Clinton straks de eerste vrouwelijke president van de Verenigde Staten te maken?

Emancipatie
Ook in de VS is het gezin 'de hoeksteen van de samenleving'. Voor het moderne gezin speelt emancipatie een essentiële rol. In Amerika verdienen vrouwen nog altijd 78,8 procent minder dan mannen in gelijkwaardige functies. Clinton maakt zich al jaren hard voor meer emancipatie op de arbeidsmarkt.

Zo adresseerde ze onlangs het probleem dat het aantal vrouwen dat afstudeert in computerwetenschappen sinds 1980 is gedaald van 38 naar 18 procent. "We gaan achteruit op een gebied waar we juist vooruitgang dienen te boeken", aldus Clinton. Daarnaast zet ze zich in voor betaald zwangerschapsverlof, betere kinderopvang en voorscholen. "Dit is geen overbodige luxe voor vrouwen, maar geeft ze de vrijheid om deel te nemen aan de arbeidsmarkt."

Met het agendapunt emancipatie hoopt Clinton stemmen te winnen binnen gezinnen en door zich te melden als presidentskandidaat geeft ze in ieder geval het goede voorbeeld.

Economie
Hoewel de Amerikaanse economie weer in de lift zit, blijft het agendapunt economie overeind. Clinton legt daarbij de focus op het midden- en kleinbedrijf. Dat moet ook wel, want de huidige economie vaart nog altijd vooral op fossiele brandstoffen en grote industrieën. Bij het midden- en kleinbedrijf valt nog wel wat te halen. Door in te zetten op zelfstandige ondernemers wil Clinton een toekomstbestendige economie bouwen en sorteert ze direct voor op haar volgende agendapunt: klimaatverandering.

Klimaatverandering
Dat is eigenlijk het heikele punt in haar campagnestrategie. Het is geen populair onderwerp in benzineverslaafd Amerika. Obama bracht het onderwerp pas ter sprake in zijn tweede termijn. Langzaam dringt ook bij de Amerikanen het besef door dat de ingeslagen weg op lange termijn geen houdbare zaak is. Door zich te ontfermen over dit minder breed aansprekende onderwerp neemt Clinton een risico, maar ze kan zich er wel goed mee profileren bij links Amerika.

In het Republikeinse kamp bestaat het probleem van klimaatverandering eigenlijk niet. Het wordt er ontkend, of op zijn minst genegeerd. Clintons campagne gaat voorlopig vooral over imago en door hier actief op in te zetten krijgt ze een duidelijk gezicht, een 'eigen smoel'. Gecombineerd met de serieuzere onderwerpen als emancipatie en economie moet ze bij stemmend Amerika tenminste de suggestie wekken dat ze in de komende verkiezingsstrijd haar mannetje zal staan.

Logo

Er is alleen nog één klein probleempje dat haar aanstormende overwinning in de weg staat, als we de Twitterende campaignwatchers moeten geloven: haar logo.

Toen Clinton gisteren haar kandidaatsstelling bekend maakte werd daarbij ook haar nieuwe beeldmerk gepresenteerd. Een blauwe 'H', van Hillary met in de letter een rode pijl verwerkt. Die pijl symboliseert vooruitgang, maar feitelijk wijst hij naar rechts. 'Is het een 'ruk naar rechts' van Clinton', vraagt de Twittergemeenschap zich af?

Andere kritiek was: "het lijkt of ze bedoelen dat rood (de kleur van de Republikeinen) vooruit gaat en blauw (de kleur van de Democraten) stil staat", "Het lijkt wel de 'H' van hospitaal" of "Het lijkt wel een mislukt spelletje Tetris".

null Beeld reuters
Beeld reuters
Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden