Hilarische én geloofwaardige actrices in de ban van Broadway

Musical

DeLaMar Producties

In de ban van Broadway

****

Een duizelingwekkend aantal pruiken, jurken en uit het plafond zakkende decordelen schetst de kleurrijke theaterwereld van Broadway voor én vooral achter de schermen. DeLaMar Producties wilde een grootse zomermusical en vroeg daarom regisseur Pieter Kramer een volwassen variant te maken van zijn succesvolle over-de-top familievoorstellingen zoals 'De Zere Neus van Bergerac' en 'De gelaarsde poes'.

Dat beloofde vast veel goeds. Nathan Vecht schreef de tekst, gebaseerd op een verhaal waar in 1950 de film 'All about Eve' van is gemaakt. Jurrian van Dongen voorzag uiteenlopende bestaande liedjes die in het verhaal zijn gedropt, van nieuwe teksten en er kwam een cast met louter grote namen.

Dat je je bij 'In de ban van Broadway' zeer goed vermaakt, komt niet door het verhaal, dat helaas nogal traag en voorspelbaar is. Vooral in de eerste helft schiet het ondanks de snelle kostuum- en decorwisselingen niet op. We zien een jong meisje, Grace (Tjitske Reidinga) bewonderend kijken naar haar idool: theaterdiva Margo (Loes Luca), die ze langzamerhand van haar troon stoot om zelf diva te worden. Maar deze uitkomst wordt al in de proloog weggegeven. Het spel van Reidinga helpt ook niet om de spanning er in te houden. Ze zet continu een zelfde naïeve, lichtgekwelde blik op.

Gelukkig maken de andere acteurs het meer dan goed. Ondanks de vaak hilarische toon geloof je bijvoorbeeld Luca helemaal als de diva die lijdt onder de vergankelijkheid van haar roem.

Bianca Krijgsman is geweldig als de tragikomische, tamelijk mislukte vrouw-van-de-toneelschrijver: je sluit haar in je hart. En Leny Breederveld creëert lach op lach met haar uitgestreken gezicht en droge, vaak fysieke humor.

Dat veel acteurs matig zingen, vergeef je ze. Het draait hier niet om mooizingerij maar om spelplezier, en dat is er in overvloed. De voorstelling ademt liefde voor het theatervak, staat bol van de humor en het decor is overdadig en op zichzelf al vaak grappig, zoals een bedscène met vertikaal hangende bedden, rechtop staande acteurs en een komisch spel met de zwaartekracht om attributen op de juiste manier te laten bewegen. Mooi zijn ook de dialogen op metaniveau, waarbij personages hun onderlinge gedrag analyseren als theaterrollen. Speelt een actrice die privé de drama queen uithangt een rol? En regisseert de regisseur ook het leven van zijn vrouw? Dit geeft de luchtige zomerkomedie iets extra's.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden