Hij zoemt al rond in autowereld: een iPad op wielen

Na Google zou nu ook Apple werken aan een zelfrijdende elektrische auto

Nog voordat ook maar één iCar de fabriek is uitgerold, roeren de grote jongens van de autowereld zich. Apple is niet aanwezig op de Autosalon Genève, die nog tot zondag duurt, maar werpt daar wel zijn schaduw vooruit. "Wat Apple doet, moeten we niet te licht opnemen: het bedrijf heeft meer geld om in een nieuwe auto te steken dan welke andere automaker ook", zei Sergio Marchionne, topman van Fiat-Chrysler en Ferrari op de Zwitserse autobeurs. Apple zelf houdt als altijd de kaken stevig op elkaar.

Onder projectnaam Titan werken volgens sterke geruchten zeker 200 ingenieurs en accukenners in Apple's hoofdkantoor aan de ontwikkeling van een elektrische auto. Het bedrijf heeft zijn nieuwe mensen losgeweekt bij een batterijproducent, elektronicabedrijven als Samsung en automakers, waaronder Mercedes-Benz, en zestig man van Tesla, de Amerikaanse fabrikant van elektrische auto's en accu's. De Amerikaanse ondernemer Jason Calcanis, die zijn geld stak in zeker zestig innovatieve internetbedrijven, waaronder de online taxidienst Uber, voorspelt dat Apple binnen anderhalf jaar Tesla inlijft.

Wat heeft een auto te maken met een iPad, kun je je afvragen. Apple's eerste uitstapje is het in elk geval niet. De techgigant bemoeit zich met alles. Kijk alleen al naar de mobiele betaalmethode Apple Pay, met vingerafdruksensor.

We weten verder over Apple's autoproject dat de geruchten hardnekkiger werden toen Apple zich vorige maand bij zijn vaste advocatenkantoor in Zwitserland registreerde als voertuigbouwer. Het jaartal 2020 circuleert als moment waarop Apple zijn elektrische auto in productie neemt. Automakers vinden dat erg snel. Meestal gaat het ontwikkelen van een nieuwe auto niet zo vlot.

Google is al langer met auto's bezig. Het internetbedrijf verwacht dat weggebruikers binnen twee tot vijf jaar in zijn zelfrijdende auto kunnen stappen. Google ontwikkelde ook een speciale versie van zijn besturingssysteem Android voor de boordcomputer, waarin 28 autobouwers interesse toonden. Het lijkt erop dat Apple ook zo'n ambitie heeft.

In plaats van zich bedreigd te voelen, tonen de old-school autobouwers zich in Genève opgetogen. Topman Martin Winterkorn van het Volkswagen-concern ontvangt Apple en Google 'met open armen'. "Als zij elektrische auto's gaan maken, kan de ontwikkeling ervan wel eens heel snel gaan." Zijn collega van Fiat-Chrysler, Marchionne, is wel 'bezorgd' dat zo'n groot bedrijf als Apple zich nu met auto's bemoeit. Maar een nieuwkomer die alles weet van slimme technologie is volgens hem 'precies wat de auto-industrie nodig heeft'. Zelfs bij Nissan, een van de voorlopers in schone auto's, wordt Apple's komst 'verfrissend' genoemd.

Dat Marchionne er niet helemaal gerust op is, heeft zeker te maken met Apple's geldvoorraad. De maker van de iPhone hield aan de laatste drie maanden van 2014 omgerekend ruim 16 miljard euro winst over en zit op een berg cash in euro's van bijna 164 miljard. De marktwaarde van Apple is 750 miljard dollar (690 miljard euro) en dat is meer dan twee keer zoveel als die van Volkswagen, Renault, Peugeot-Citroën, Daimler, BMW en Fiat-Chrysler samen.

Het probleem is dat deze en andere fabrikanten tegen grenzen aanlopen. De auto zelf is namelijk wel redelijk uitontwikkeld, zegt hoogleraar dynamics en control Henk Nijmeijer van de TU Eindhoven. "De auto-industrie is zeer conservatief. De toetreding van Apple en Google brengen de automakers weer bij de les. De elektrische auto's van nu zijn veel te zware bakken. Hun chassis moet echt lichter." Een stekkerauto is nu nog een brandstofauto met elektromotor, vindt Nijmeijer.

Volgens de hoogleraar gaat het in de branche nu om één ding: slimme auto's maken die bijvoorbeeld kunnen communiceren met andere automobielen, weten waar de rand van de rijstrook is of een gps hebben die files kan omzeilen. "Auto's worden steeds meer iPads op wielen. Het gaat om slimme besturingssystemen en die technologie heeft Apple."

Er zijn experts die betwijfelen of Apple en Google daadwerkelijk een auto op de markt brengen. Apple verdient procentueel gezien veel meer op een iPhone, dan General Motors op een Cadillac. Het kan ook dat Apple met zijn autoproject de traditionele autobouwers onder druk zet zodat ze bereid zijn samen te werken.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden