Hij leidde de oudste drumfabriek van Nederland: Willem van d...

Hij leidde de oudste drumfabriek van Nederland: Willem van der Glas uit Heerenveen. Het merk Majestic bestaat pas sinds de jaren zestig, maar de fabriek was al in 1921 opgericht door Willem Klazes van der Glas, grootvader van Willem.

Het oorspronkelijke bedrijfje stond in het oude centrum van Heerenveen. Aanvankelijk verkochten en repareerden ze alleen orgels, piano's en blaasinstrumenten, maar de percussie volgde snel.

Majestic, dat in de slagwerkwereld een grote naam werd, specialiseerde zich vooral in orkest-instrumenten als pauken (in een orkest zijn dat metalen ketels met een gespannen kalfsvel erover), marimba’s en in het slagwerk voor lopende bands. Het huidige Van der Glas huist in een grote fabriek in Nijehaske, bij Heerenveen. Van der Glas was tot 1997 actief in het bedrijf. Hij klom op van reparateur tot directeur. Zelf speelde hij geen slaginstrument, maar bas in de christelijke brassband Pro Rege, waarvan hij vorig jaar erelid werd. Woensdag 26 maart overleed hij onverwacht aan een hersenbloeding, 71 jaar oud.

Het lijkt misschien een iets te groot woord om, sprekend over het Zeeuwse landschap, over ’bergen' te spreken. Archeologen hebben zich vaak afgevraagd waar deze heuveltjes toe dienden. Niet als bescherming tegen het water, zei de Zeeuwse archeoloog dr. Jan Adriaan Trimpe Burger. Ze dienden een defensiedoel. Je kon er bescherming zoeken tegen rondtrekkende roofridders en vijandige bendes. Burger werkte bij de Rijksdienst voor het Oudheidkundig Bodemonderzoek, was lang betrokken bij de Romeinse opgravingen bij Aardenburg, stond aan de wieg van het museum daar, en heeft onomstotelijk aangetoond dat alle Zeeuwse bergen oorspronkelijk een krijgskundig doel hadden. Vorige week overleed hij in zijn woonplaats Oostkapelle, 84 jaar oud.

Dat de parlevinker bezig was om uit het beeld van de Nederlandse waterwegen te verdwijnen; of dat de landbouw veranderde nu er grote machines aan te pas kwamen, dat zijn twee ontwikkelingen die Ytzen Brusse in zijn documentaires zichtbaar heeft gemaakt: met 'Parlevinker’ uit 1949, met ’Boer Pietersen schoot in de roos’ een jaar later.

Cineast Ytzen Brusse, broer van beroemdere Brusses als Kees en Jan, maakte in de jaren vijftig, al dan niet met Bert Haanstra achter de camera, menige opdrachtfilm. ’Hij, zij en een wereldhaven’ uit 1952 was er ook zo een. De Stichting Havenbelangen Rotterdam wilde zelfpromotie en dacht dat het beste te doen met een romantische film die rond de haven speelde. De film gaat over de liefde tussen een zeeman (gespeeld door broer Kees) en de dochter van een binnenvaartschipper. De film verbeeldt de samenkomst van zeevaart en binnenvaart in de haven. Ondanks de verhalende opzet maakte de film deel uit van een verzameling Nederlandse documentaires die in 1952 in Cannes werd onderscheiden. Dinsdag 25 maart overleed Ytzen Brusse, 88 jaar oud.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden