Hij gaat van start, de internetkerk

Promotiemateriaal van Mijnkerk Beeld Mijnkerk

De Protestantse Kerk in Nederland (PKN) is aan het pionieren geslagen. Vanaf dinsdagavond mikt het grootste protestantse kerkgenootschap op een nieuwe doelgroep: zinzoekende internetters. Wat mogen we precies verwachten?

Mijnkerk.nl moet gaan uitgroeien tot een online gemeenschap waar bezoekers doorlopend terecht kunnen voor inspiratie, hulp, meditaties en het opsteken van kaarsjes. Internetdominee Fred Omvlee plaatst filmpjes met overdenkingen en bezoekers kunnen persoonlijke verhalen insturen.

Het concept is niet nieuw, maar de PKN onderscheidt zich van haar veelal geflopte concurrenten door haar budget. De komende drie jaar krijgt Mijnkerk telkens 100 duizend euro.

De doelgroep: kijkers van The Voice
Onderzoeksbureau Motivaction zocht vorig jaar uit op welke doelgroep de site het beste kan mikken en kwam uit bij de 'moderne burger': mensen tussen de 20 en 49 jaar oud die graag naar 'The Voice of Holland' kijken. Mensen die bekend zijn met het christelijk geloof, maar ooit zijn afgehaakt.

De website is qua sfeer afgestemd op hun voorkeuren, vertelde projectleider Pieter Versloot vorig jaar in Trouw. Het project is wat de PKN betreft een success 'als de doelgroep zegt: dit is mijn kerk. Versloot: 'Al zeggen maar honderd mensen dat, dan zijn we al tevreden', vertelde Versloot. Die vaste bezoekers hoeven uiteindelijk niet in een echte kerkbank te belanden, al zijn we wel van harte welkom (de PKN verliest jaarlijks 50 duizend leden).

Dinsdagavond om 8 uur wordt de site tijdens een live videostream officieel gelanceerd, maar ook de afgelopen weken was hij al voor publiek toegankelijk. Dinsdag hadden bezoekers 35 keer een 'geluksmoment' gedeeld en ruim 400 keer een kaarsje voor iemand aangestoken.

Een anonieme kerkganger vroeg donderdag om gebed voor de relatie met zijn of haar man. 'Er wordt gevit, gezeurd en gescholden en het bevalt me van geen kant. Begin de moed te verliezen.' Een ander wilde gebed omdat hij of zij geen kinderen kon krijgen. 'Bid dat we gelukkig zijn zonder kinderen.'

 
Mijnkerk is een succes als de doelgroep zegt: dit is mijn kerk. Al zeggen maar honderd mensen dat, dan zijn we al tevreden
Projectleider Pieter Versloot

'Je bent hier moederziel alleen'
Drie weken geleden liet de site volgens Trouw-journalist Stijn Fens nog veel te wensen over. 'De homepage is weinig uitnodigend', schreef hij in de rubriek Tempeltest. 'Het is allemaal nogal sfeerloos. Waarom is er bij de vormgeving van de site niet meer rekening gehouden met het feit dat een kerk ook een heilige ruimte is, waar God woont, de verwarming aanstaat en met een zekere regelmaat muziek klinkt?'

Waarom had de online kerk geen eigen chatbox voor al die gelovigen die de weg kwijt zijn, vroeg Fens zich af. 'Je voelt je moederziel alleen in de internetkerk.' Predikant Omvlee nam de kritiek gelijk ter harte. 'Even ademhalen', twitterde hij na het lezen van de recensie. Hij vond Fens' oordeel 'niet onredelijk.'

Deze week staat er voor bezoekers een herfst-overdenking klaar:

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden