Hier zit nieuws in

Op de agenda stond een werkbezoek van de minister van verkeer en waterstaat aan Utrecht. „Er zit nieuws in”, had de woordvoerder van de minister gezegd, op een toon van iemand die weet hoe ze kleine verslaggevers moet opwinden.

Wim Boevink

Dus sprong ik met verhoogde hartslag op de fiets, om op weg te gaan naar het Verkeerscentrum van Midden-Nederland, gelegen tegen de kruising van de A2 en de A12. Ik was vergeten te vragen welk nieuws dat zou zijn, maar de mededeling dat een startnotitie voor een planstudie ondertekend zou worden, beloofde veel goeds. Om een verkeerscentrum voor snelwegen met de fiets te bereiken bleek overigens zo eenvoudig nog niet. Ik verdwaalde op een gloednieuw bedrijventerrein, tussen imposante gebouwen van Telfort, Atos en Cap Gemini, tot een paar verkeersagenten me er vanuit hun auto op wezen dat ik op de toerit naar de snelweg fietste, een zekere dood tegemoet.

Geschokt en verhit bereikte ik uiteindelijk nog juist op tijd het Verkeerscentrum, waar de portier me doorverwees naar de afdeling Calamiteiten op de tweede verdieping. Daar bleek het zogenaamde persmoment al voorbij te zijn en had de minister, die vóór lag op zijn schema, zich in een bespreking teruggetrokken. „Kunt u mij misschien zeggen waarom ik hier ben?”, vroeg ik aan een medewerker, een beetje ongerust nu, want je wilt het nieuws niet missen.

Die vroeg me om geduld: de minister zou het straks zelf even toelichten. Maar, zoveel wilde hij wel kwijt, er was inderdaad een startnotitie ondertekend.

Ik wachtte aan zo’n aangekleed statafeltje, met naast me een weinig spraakzame collega van Cobouw, het ’dagblad voor de bouw’. En daar was hij, de minister. Grote man, jeugdig gezicht, stevige handdruk. Hij kwam aan ons tafeltje staan. „Wat is het nieuws?”, wilde ik vragen want ik kon niks ander bedenken, maar de minister had helemaal geen vragen nodig. Hij had een startnotitie ondertekend, zei hij, en dat hij voor lag op zijn schema, dat was al een teken van de nieuwe voortvarendheid waarmee hij te werk ging. Een startnotitie voor een planstudie was het, een studie naar de verbreding van de A1 en de A27, tussen Utrecht en Amersfoort. „Naar drie of vier banen?”, vroeg de Cobouw-collega scherp en ik dacht nog: waarom kom ík niet op zo’n vraag?

De minister sprak nu snel, ik kon hem niet bijhouden, maar wel onthield ik dat het voortaan sneller moest met die planning en die uitvoering, bestuurlijk en juridisch, dat de commissie-Elverding zich daarover vanmiddag zou uitspreken. De Cobouw-collega knikte en dus knikte ik ook. „Wanneer is die verbreding af?”, vroeg hij, alweer alerter dan ik. „September, oktober 2011”, zei de minister. „Als de kabinetsformatie dan lang duurt, knip ikzelf nog de linten door.”

Ik lachte, iets te vroeg misschien, want de Cobouw-man knikte alleen maar.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden