Hier stopte de tijd

Wim Boevink

Boekhandels maken moeilijke tijden door in de slag met het internet, door het oprukkende e-book en misschien ook door de ontlezing. En nieuwe aanvallen op de vaste boekenprijs kunnen het leven van uitgevers en (kleinere) boekhandelaren verder verzwaren.

Niettemin omgeeft de boekenwereld nog een krachtig romantisch veld, waaruit spontaan adhesie opwelde toen de Polare-keten in zijn afzonderlijke schakels gered moest worden. Het papieren boek en de rijk gesorteerde boekhandel weten zich vooralsnog gedragen door een schare van liefhebbers, al zullen die misschien vooral gerecruteerd zijn uit mensen die in hun jeugd niet met het internet zijn opgegroeid.

Ik kan niet instaan voor de boekenliefde van mijn kinderen, hoewel ik hier in een speciaal geval graag op terugkom. Morgen misschien.

Hier gaat het me om de liefde voor de boekhandel, en tot mijn vreugde zag ik dat de Frankfurter Allgemeine Zeitung, ook al een krant voor romantici, gisteren begon met een serie waarin auteurs hun favoriete boekhandel beschrijven.

De aftrap kwam van de Amerikaanse auteur Louis Begley, die een ode bracht aan Canio's Books, een boekenzaakje in Sag Harbor, Long Island, op vier kilometer van zijn huis.

Begley. Diens romans zocht en vond ik dit voorjaar, in gebonden edities nog, in de Strand Bookstore in New York, een ware boekenhemel op Broadway, een hemel in de zin van dat alle boeken er wel naar toe zouden willen.

Het ligt voor de hand dat de favoriete boekhandel een lokale boekhandel is, liefst een kleine literaire misschien waar de boekhandelaar de smaak van zijn klanten kent en ze bij binnenkomst begroet en ze op nieuwe verschijningen wijst. Maar ook een grootsteeds boekenwarenhuis is fijn, liefst met meerdere verdiepingen en leeshoeken om in te verdwijnen, zoals dat van Dussmann in Berlijn.

In de stad waar ik woon zijn daarnaast ook meerdere antiquariaten, stuk voor stuk een sprong terug in de tijd; de boeken, allang uitverkocht, leiden hier nog een verlengd bestaan, beduimeld en geannoteerd soms, een heel leven achter zich.

En dan is er nog de zaak van H. W. Meyer. Diens naambordje achter het raam.

Een boekhandel, een antiquariaat, dat jaren geleden voor het laatst een klant moet hebben gezien, maar sindsdien achter een gesloten winkeldeur met dichtgeschoven gordijn voor zich uit sluimert in een straatje in de binnenstad, ingeklemd tussen een modewinkel en een restaurant. Hier stopte de tijd.

Telkens als ik er passeer kijk ik in de etalage, naar de boeken en kaarten, het vergeelde hemd met een gedicht als opdruk. Alles is in het jarenlange zonlicht van kleur verschoten, blauw geworden, de kaften van sommige boeken zo krom getrokken dat ze open zijn gaan staan. Het pand is smal, drie verdiepingen hoog. En vol boeken. Je ziet ze in slordige stapels voor de verstofte ramen staan.

De verf bladdert van vensterbanken en kozijnen, de voordeur is met graffiti beklad. Op de planken in de etalage pockets van Joop ter Heul en Havank, The Sexual Wilderness van Vance Packard. Wat is er met H. W. Meyer gebeurd?

Ik zou graag eens binnenkijken.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden