Het zit het met opleiders van leraren?

Voor lesgeven in de bovenbouw van het gymnasium, atheneum of de havo is een eerstegraads lesbevoegdheid verplicht. De meeste docenten hebben deze behaald aan een universitaire lerarenopleiding.

Maar minister Bussemaker (onderwijs) kraakt de kwaliteit van deze opleidingen (Trouw, 9 januari). Volgens haar staan in de huidige opzet de theorie en de praktijk teveel los van elkaar.

Voorzitter Dittrich van de organisatie van universiteiten VSNU vraagt zich af 'of de docenten op de universitaire lerarenopleidingen niet te lang uit de praktijk weg zijn'. Hij stelt dat binnen de universiteit met enig 'dedain' op de universitaire lerarenopleidingen wordt neergekeken.

In essentie bepleiten Bussemaker en Dittrich een systeemverandering. Er komt een tweejarige master die docenten in spe goed voorbereidt op elementaire beroepsvaardigheden.

Helaas wordt niet duidelijk of er nu ook eindelijk van overheidswege eisen aan de lerarenopleiders zélf worden gesteld. Terwijl dat wel cruciaal is. Anders krijgen we weer de bekende oude wijn in nieuwe zakken.

Heel concreet stel ik daarom het volgende voor aan Dittrich en Bussemaker: lerarenopleiders dienen minimaal een doctoraal te hebben in het schoolvak waarvoor ze leraren opleiden en zijn daarnaast ook gepromoveerd. Ze hebben zelf een eerstegraads lesbevoegdheid en hebben minimaal tien jaar ervaring met lesgeven in het voortgezet onderwijs.

Voorts worden vooral constructies voorgestaan waarin de lerarenopleider zelf ook nog werkzaam is in het voortgezet onderwijs.

Gevolg: de kwaliteit van de lerarenopleiding stijgt, het dedain daalt.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden