Review

Het zijn maar citroenen en het is maar een vrouw

Regie: Eran Riklis. Met Hiam Abbass, Ziad Daud. In 7 filmtheaters.

De Israëlische soldaat in de wachttoren kijkt naar citroenbomen. Dat doet hij zo’n beetje de hele dag, behalve als hij van saaiheid een beetje wegdommelt. De enige die af en toe tussen de bomen opduikt, is de eigenaresse van de boomgaard die haar citroenen wil rapen. De soldaat schrikt dan op, grijpt zijn geweer en is vervolgens direct ook weer verlegen met de situatie. Het zijn maar citroenen en het is maar een vrouw, wat doet hij daar eigenlijk in die wachttoren.

De Israëlische regisseur Eran Riklis verbeeldde al eerder een bizar Israëlisch grensgeval in zijn komedie ’The Syrian Bride’ over een door de bureaucratie tegengewerkte huwelijksceremonie op de Golanvlakte. Het drama rond de citroenboomgaard is waar gebeurd en pikte hij op uit de krant.

Als een Israëlische minister van defensie op de Westelijke Jordaanoever direct naast de boomgaard van een Palestijnse weduwe een huis betrekt, worden de al een halve eeuw vreedzame citroenbomen ineens een bedreiging voor de veiligheid; een staatszaak. Wachttoren inclusief wachter en prikkeldraad worden opgericht, maar dat is niet genoeg, zo meent de Israëlische geheime dienst. De bomen moeten gekapt worden.

Citroenbomen en een minister van defensie, het is een dodelijke combinatie, merkt iemand in de film sardonisch op. De Palestijnse weduwe geeft niet zomaar haar bomen op en stapt naar het Hooggerechtshof. Riklis tekent het leven aan beide zijden van de afrastering en registreert daar welbewust meer overeenkomsten dan verschillen. Hij zoomt in op de echtgenote van de minister die haar buurvrouw begrijpt, maar van haar man de minister dat begrip weer in moet slikken. Aan de andere kant laat hij zien hoe de Palestijnse weduwe in haar strijd opnieuw tot leven komt totdat ze door de mannen in haar eigen kamp voor onbehoorlijk gedrag op de vingers wordt getikt.

Soms wordt Riklis in die parallelle tekening van beider isolement al te uitvoerig en veelbetekenend, op andere momenten weet hij je met weinig te raken. Zoals wanneer de twee vrouwen aan weerszijden van het prikkeldraad tegenover elkaar komen te staan: verlegen vijanden.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden