Het zaterdagavondje worst, bier en 'Sportschau' is onaantastbaar

Worst en bier is het traditionele dieet van de Duitsers op zaterdagavond. Dan kijkt hij, en soms ook zij, vanaf zes uur naar de 'Sportschau' op de publieke zender ARD. Die laat de samenvattingen zien van de op zaterdag gespeelde wedstrijden in de hoogste voetbaldivisies. Twee uur lang, met flinke reclameblokken om voor aan- en afvoer van worst en bier te zorgen.

Tot nu toe heeft de ARD alle aanvallen op de 'heilige koe' van de zaterdagse uitzending weten af te slaan. De enige concessie die het programma in zijn 50-jarige bestaan heeft moeten doen, is dat het pas om half zeven met de hoogste divisie, de 'Erste Bundesliga', mag beginnen. Maar de lagere divisies, met clubs als Aue Erzgebirge en Sankt Pauli, bieden ook al veel vermaak.

Toen in april van dit jaar de tv-rechten van het voetbal opnieuw werden verdeeld, hoefde de ARD nauwelijks meer te betalen dan de ruim 100 miljoen euro die het in voorgaande jaren op tafel legde. De Duitse Voetballiga (DFL, evenknie van de KNVB) heeft de ARD het mes niet op de keel gezet. De sponsors van de clubs zijn maar wat blij met de enorm hoge kijkcijfers.

De grote slag sloeg de DFL in april bij de verkoop van de rechten voor betaaltelevisie. Waren die tot nu toe vast in handen van Murdochs Sky Deutschland en diens voorganger Premiere, dit voorjaar diende zich ineens een concurrent aan: de Duitse Telekom. Handenwrijvend kon de DFL toezien hoe beide partijen tegen elkaar opboden.

Mede omdat Rupert Murdoch uit zijn onderneming News Corp. 300 miljoen euro extra vrijmaakte, kon Sky Deutschland een slordige 485 miljoen ophoesten, heel wat meer dan de ruim 250 miljoen die het bedrijf in voorgaande jaren betaalde. Als troostprijs kreeg Telekom voor 25 miljoen euro de uitzendrechten voor haar digitale televisieplatform 'Entertain'.

Alles bij elkaar gaan de inkomsten van de Bundesliga er jaarlijks tot en met 2017 met bijna 200 miljoen euro op vooruit. De voetbalclubs zijn meer dan tevreden. Nu komen ze eindelijk in de buurt van concurrent Engeland, waar de tv-rechten zo'n 770 miljoen opleverden. De grote clubs dromen al hardop over de voetbalsterren die ze zich nu kunnen veroorloven.

Maar ook Murdochs Sky is niet ontevreden. Het aantal abonnees dat bereid is bijna 34 euro per maand te betalen om alle wedstrijden in hun geheel te kunnen zien, is inmiddels de drie miljoen gepasseerd. De betaalzender vertrouwt erop dat na jaren van verlies eindelijk winst in zicht is.

Maar de vele miljoenen kijkers van de 'Sportschau' blijven voorlopig onbereikbaar.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden