Het wonder van de Winterswijkse fanfare

door Onno Havermans

Jaarlijks maken zo’n 25 jonge kinderen kennis met de fanfare in Winterswijk, door de cursus van Christelijke Muziekvereniging Eendracht. Een succesverhaal dat verkoopt.

Twee keer klappen voor de trompet, drie keer voor de saxofoon. De kinderklas in zaal De Klephoorn klapt in de handen voor elke plaatje dat meester Gerben Kruisselbrink hen laat zien. Een klap voor elke lettergreep, in de maat. Als de kaarten in snel tempo passeren, klinkt een ritmische roffel.

Muziek in zijn simpelste vorm. Het is de basis van de cursus die Kruisselbrink met Ester Esselink voor muziekvereniging Eendracht ontwikkelde. Muziek Maak Je Zelf. Dat blijkt als het handgeklap plaats maakt voor de blokfluit, waarop 21 kinderen met slechts drie tonen al een echte orkestmelodie laten horen.

Net als veel andere verenigingen kampen fanfares en harmonieën met een teruglopende aanwas. „Hoe krijgen we de jeugd te pakken?”, vat Esselink het probleem samen. „Er zijn veel wegen die naar Rome leiden, maar wij hebben de snelweg gevonden. Vier jaar geleden had Eendracht krap honderd leden, nu zijn dat er 140.”

Zo’n 25 Winterswijkse kinderen tussen 8 en 12 jaar volgen jaarlijks de cursus. Van hen wordt meer dan de helft lid. Dat wekte nieuwsgierigheid bij andere verenigingen. Vijftien van hen hadden maandagavond een vertegenwoordiger naar het uiterste puntje van de Achterhoek gestuurd, waar de cursus officieel werd gepresenteerd.

Eendracht begon acht jaar geleden met de cursus, toen ook bij hen het ledental terugliep. Anderhalf jaar geleden werd besloten het materiaal op te schrijven, zodat andere verenigingen er ook gebruik van kunnen maken. Het lesmateriaal staat op een dvd (prijs 125 euro).

„Het moet een kennismaking zijn”, benadrukt Kruisselbrink. „Daarom stellen we geen einddoelen. De ene keer komen we verder dan de andere keer. In vijftien tot twintig lessen maken de kinderen kennis met het notenschrift, leren ze op de blokfluit spelen en leren ze de instrumenten van een blaasorkest kennen.” Ook de algemene muzikale vorming maakt deel uit van het pakket. „AMV op muziekscholen is echt algemeen, dus ook gericht op bijvoorbeeld keyboard en zingen. Wij richten ons op de blaasinstrumenten en de blokfluit. En we maken niet alleen muziek, we staan ook stil bij wat het betekent om lid te zijn van een vereniging.”

Spelenderwijs brengen Kruisselbrink en Esselink hun leerlingen ook de orkestdiscipline bij. Als Kruisselbrink in zijn rol van dirigent binnenstapt, staan alle kinderen op. Wanneer hij zijn armen opheft naar een climax, zwellen de schrille fluittonen aan. Nadat hij hen heeft opgesteld in een rij, marcheren ze door de zaal op de tonen van het verenigingslied, dat enkele volwassen koperblazers laten klinken.

„Als van de vijftien nieuwe leden er uiteindelijk vier in de fanfare terechtkomen is dat mooi”, legt Esselink uit. „Het is dus nogal een investering.” Kruisselbrink benadrukt dat de cursus door professionals moet worden gegeven. „Enthousiasme is nodig, maar ook didactische kennis en ervaring.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden