Het wemelt op tv van de stoere mannen

Edo moet voor het eerst op spitzen dansen, een unicum voor een man. We zien hem als Bottom in 'Bloed, zweet en blaren', een Avro-serie over Het Nationale Ballet. "Erop staan is oké, maar op je natuurlijke techniek kun je niet vertrouwen", vertelt de Vlaamse danser. Na eindeloos repeteren lukt het hem toch. "De matinee van 'A Midsummer Night's Dream' is voor Edo meer dan geslaagd", concludeert presentator Cornald Maas.

Zaterdag al weer het laatste deel (alleen op internet, vanwege het Songfestival) van deze realityserie. Een mooi gefilmde reeks, met soms prachtig vertraagde, en daardoor betoverende beelden. En een goede, vloeiende mix van dansen en privé. Ballet is, zoals de titel al zegt, niets voor mietjes, en dat geldt voor veel beroepen.

Neem Peter R. de Vries, misdaadverslaggever. Voor Avro-Tros bezoekt hij landen die kinderrechten schenden. De Vries is de juiste aanklager: betrokken en volhardend. Vaak voel je zelfs een ingehouden woede. Bijvoorbeeld wanneer hij in Burkina Faso goudmijnen inspecteert op kinderarbeid. "Kinderarbeid is hier verboden, en jullie liggen te luieren", snauwt De Vries tegen een groepje politiemannen. En: "Als ik het ruitje van jullie politie-auto ingooi, arresteer je me direct, maar naar die kinderen steek je geen vinger uit."

De politie mompelt iets over te weinig politieke wil en dat de kinderen soms een hele familie onderhouden, maar De Vries weet van geen wijken: "Wet is wet." Er is veel voor zijn 'brutale' aanpak te zeggen, maar de voorspelling dat 'Peter R. over de grens' veel stof zal doen opwaaien, lijkt nog niet bewaarheid. En dat is spijtig.

Jammer is ook dat hij zich telkens herhaalt. Dat voortdurende repeteren - 'kinderarbeid is hier aan de orde van de dag' - heeft De Vries vermoedelijk geleerd bij RTL 4 en SBS 6, maar het is nergens voor nodig. Het is zelfs een beetje irritant. Zoals ook zijn flauwe gezegdes storen. "Het is niet alles goud wat er blinkt", roept hij, of: "Deze mijnarbeid kan het daglicht niet verdragen". Hij noemt het zélf clichés; nou, houd er dan 's mee op, Peter R. de Vries!

En stop ook met die 'grappige' vergelijkingen wanneer je afdaalt in een mijn: "Je bent een diepgravende reporter of je bent het niet." Boe!

Verder niets dan lof voor dit nobele initiatief. Het hindert zelfs niet wanneer De Vries ons met zijn karakteristieke borende blik beschuldigend aankijkt: "Die trouwring aan uw vinger, is die misschien te danken aan kinderarbeid?" Een beetje gewetenswroeging spekt immers het goede doel: KidsRights.

De állerstoerste man van dit moment is ongetwijfeld Tom Waes. In 'Reizen Waes', een door de VPRO aangekochte Vlaamse serie, vliegt hij naar de onherbergzaamste oorden op aarde. Zoals vrijdag naar de eilandengroep Vanuatu. "Nergens méér kans op vulkanen, orkanen en aardbevingen dan hier", roept Waes verlekkerd. Even later zien we hem genieten aan de rand van een krater met spuitend lava. "Ik vóel het gerommel. Ach, ik zou hier de hele nacht wel willen blijven."

Wat moet het voor Waes een teleurstelling zijn geweest dat de kannibalenstam die hij vervolgens bezocht geenszins bereid bleek hem aan flarden te scheuren.

Maar er is hoop: Waes is nog niet uitgereisd.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden