Column Henk Hoijtink

Het vrouwenvoetbal heeft zijn zuiverheid verloren

Beeld Maartje Geels

Leeft het WK vrouwenvoetbal in Nederland? Met de kijkcijfers van de wedstrijden van Oranje in de hand (van 1,6 tot donderdag 2,7 miljoen) kun je zeggen van wel – en er zijn mensen die dat vooral op basis van die cijfers ook willen suggereren.

Zeggen die cijfers wat marketeers, de ronkende marktmannetjes, al langer prediken: dat vrouwenvoetbal enorm kan en zal groeien, dat het – de zuivere vorm nog van het bij mannen bedorven spel – een inspirerend voorbeeld zal zijn, dat meisjes en masse Lieke Martens zullen willen zijn en dat de vrouwen grote stadions en daarmee veel kijkers verdienen?

Ik ben geen marktmannetje dat zomaar elk cijfer vertaalt in populariteit, en al helemaal niet in (excusez le mot) groeipotentie. We zijn niet de enige krant die voorlopig niets meldt over de andere wedstrijden dan die van Oranje, ook de uitslagen niet. Dat kun je emancipatorisch én journalistiek krom noemen, maar je hoort er geen lezer over.

Nee, het leeft niet. Oranje-fans mogen met duizenden door de Franse straten lopen, als toernooi leeft het WK niet.

Bij ons thuis staan de wedstrijden, zeker de andere dan die van Oranje, als behang aan – en we zijn de enigen niet. Aan een paar blikken heb je genoeg om vast te stellen wie kan voetballen (de Amerikaansen voorop), wie de bal strak en met de juiste snelheid naar de goede kleur kan spelen, en wie toch nog niet – het merendeel in dit stadium.

Oog-voetcoördinatie

Dat is logisch. Voetbal (oog-voetcoördinatie) is een moeilijke sport, moeilijker dan bijvoorbeeld volleybal en handbal (oog-hand). Dat verklaart waarom het verschil tussen mannen en vrouwen in die sporten gevoelsmatig niet of nauwelijks wringt, en vooral technisch in het voetbal wel. In een prille staat van ontwikkeling of niet, de commercie gebiedt voor deze sport wél ruime aandacht, en de tv is bang een hype te missen – die dus breder gezien, met lege stoeltjes ook in de stadions, geen hype blijkt te zijn.

Ik ben geen marktmannetje. Ik zie in Lieke Martens niet de bijzondere voetbalster die de handel in haar ziet. Ik moet sterk aan Memphis Depay denken: kunstjes willen uitvoeren, maar te weinig aandacht aan de basistechniek besteed. Zo raar als de bal, als een strakke pass met de juiste snelheid is vereist, soms ook bij haar van de voet kan fladderen.

Met een andere blik dan die van het marktmannetje kon je in 2017 bij het EK al zien dat vrouwenvoetbal nooit zo zuiver kon blijven als het in de platste beeldvorming werd voorgesteld. Kijk ze zich nu ook laten vallen, kijk ze protesteren bij de scheidsrechter. Een gevallen speelster werd genadeloos door de camera gevangen: het hoofd even omhoog, een oog half open om te spieden of de scheidsrechter erin was getrapt – en in te schatten hoeveel tijdwinst eruit te slepen viel. (Zou dat, marktmannetjes, veel meisjes trekken?)

Het is een natuurlijke ontwikkeling in sport: ook zij willen winnen, of alles in de strijd gooien om niet te verliezen. Ik zal het ze niet kwalijk nemen, maar hou op met dat valse beeld van vrouwen die nog lachend, zo zuiver voetballen. Ze lachen als het goed gaat, ja, net als de mannen. Zo niet, in hun eerste WK-wedstrijden, dan zijn ze over wat doodnormale kritiek gauw verongelijkt – ook net als de mannen, ja.

Cijfers van het aantal voetballende meisjes en vrouwen sterken mij al langer in het gevoel dat de sport zoveel niet (meer) kan groeien. Waarom zou alles ook groot moeten zijn, of groter moeten worden? Bekijk en benoem het als wat het is en wat het kan zijn: een sport met begrenzingen in aantrekkingskracht, ook door, ja, de moeilijkheidsgraad.

Chef sport Henk Hoijtink bespreekt in zijn columns de voetbalwereld. U leest alle columns in zijn dossier.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden