Het verbluffende spiegelpaleis

POP


Kendrick Lamar


DAMN.


(Aftermath / Interscope / Top Dawg)


*****


Kendrick Lamar is de beste rapper ter wereld. Nu zijn er meer die dat over zichzelf zeggen, maar als de bedachtzame Kendrick dat zegt, ga je toch even luisteren. Dat is ook hard nodig, om alle diepere lagen, dubbele betekenissen en metaforen te ontrafelen waarmee Kendrick Lamar zijn, wederom, verbluffende album 'DAMN.' heeft volgestopt.


Voornaamste boodschap: het is niet altijd eenvoudig om de beste rapper ter wereld te zijn. Na zijn politiek geladen meesterwerk 'To Pimp A Butterfly' (2015) werd de Amerikaan Kendrick Lamar (29) definitief een superster. Hij kwam erachter dat hij de onzekerheid, depressie en angsten uit zijn jeugd maar niet kon afschudden, hoe groot zijn succes ook was. Tussen de regels van DAMN. sluimert voortdurende twijfel: waarom doet Kendrick eigenlijk wat hij doet?


De veertien nummers op het album hebben elk hun tegenhanger. De waarheid heeft twee kanten, wil hij maar zeggen. Het persoonlijke versus het politieke, liefde versus lust, trots versus bescheidenheid, angst versus lef, het doel versus de middelen, het idee van Amerika versus de werkelijkheid. Om uiteindelijk uit te komen op de meest fantastische vertelling van het album: lotsbestemming versus God.


Want in uitsmijter 'DUCKWORTH.' verhaalt Kendrick Lamar over hoe zijn ontdekker, platenbaas Top Dawg, in een vorig leven van plan was de plaatselijke Kentucky Fried Chicken te beroven. Daar werkte ene Kenny Duckworth, Kendrick Senior. Top Dawg komt tot inkeer wanneer hij ontdekt wat voor goede gast Duckworth is, en blaast de overval af. Had die wel plaatsgevonden, was Kendrick mogelijk opgegroeid zonder vader. Had hij mogelijk voor criminaliteit in plaats van muziek gekozen. Was Top Dawg nooit een platenmaatschappij begonnen, en had de wereld Kendrick Lamar nooit gekend.


Kendrick Lamar is een verhalenverteller, en doet dat hier voortreffelijk. Ook technisch wordt de rapper steeds begaafder - luister naar de agressie van 'DNA.' of 'HUMBLE.', de buitelende opsomming van tegenstrijdige gevoelens op 'FEEL.'. Luister naar zijn ritmiek op 'ELEMENT.', naar zijn speelse duet met Rihanna op 'LOYALTY.' of naar zijn ziedende woede op 'XXX.', waarbij de bijdrage van U2's Bono wonderwel goed werkt. Dit nummer illustreert ook Kendricks woordenspel mooi: in de laatste zin spreekt de rapper America uit als a mirra - een spiegel. Terwijl hij in dat nummer nou net rapt over hoe het idee van Amerika de werkelijkheid vervormt, als een spiegel.


Zo bezien is 'DAMN.' op meerdere manieren één groot spiegelpaleis. Niet alle nummers zijn hap-slik-weg-tracks, met ingetogen, duistere producties van onder andere het jazzcollectief BADBADNOTGOOD en James Blake. Het is niet altijd even makkelijk om uit dit hechte weefwerk alle bedoelingen van de rapper los te trekken. Maar als je de beste rapper van de wereld bent, mag je verwachten dat het publiek een beetje zijn best voor je doet.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden