Het veld

Onderwijsveranderingen ziet 'het veld' niet zetten, zegt filosoof Verbrugge. Niet zo'n gisse formulering, vindt Hans de Bruijn.

Staatssecretaris Dekker wil meer Engels en ICT in het onderwijs. Geen slecht idee, denk je.

Ad Verbrugge van Beter Onderwijs Nederland reageert. Let op zijn taalgebruik. Hij is tegen. Het gaat te snel. Het veld is niet op de hoogte. Er zijn veel bezwaren. Docenten zijn onvoldoende gehoord. Het veld zit er niet op te wachten. Althans, niet het hele veld. De onderwijscorporaties zijn er te laat bijgehaald.

Wat valt op? Het is van die dorre, inhoudsloze procestaal. Er zit totaal geen energie in. Ze zitten 'er niet op te wachten'.

Hij gaat verder: de gewone leraar Duits of aardrijkskunde heeft heel veel bezwaren tegen Dekkers ideeën. Blijkbaar kunnen leerlingen geen extra Engels krijgen, omdat de leraar Duits daar bezwaar tegen heeft, denk je.

En ten slotte: in het onderwijs is 14 procent functioneel analfabeet. Dat probleem moet volgens Verbrugge éérst opgelost. Dat kost minstens tien jaar, denk je.

Tot die tijd mag er geen extra Engels komen? 'Het veld' kan die twee dingen toch wel tegelijk doen?

Zo roept Verbrugge het beeld op dat leraren nooit in beweging zijn te krijgen. Een beeld waar we nou net van af waren.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden