Het succes van de familievloggers: 'We hebben een tijdje met de gordijnen dicht geleefd'

De familie Bellinga maakt zoals elke maand de fanmail open. Met draaiende camera.Beeld Shody Careman

Van de bevalling tot relaties die uitgaan: er zijn families die hun hele leven laten zien in filmpjes op YouTube. Liefst lekker uitgelaten. En gesponsord. We stellen er twee, met heel veel volgers, aan u voor.

De Latooys: 'De fans staan in de tuin'

Soms lig ik ’s nachts wakker, omdat ik nadenk over een nieuwe video”, vertelt de goedlachse Louise Latooy. “Je moet een creative mind hebben. We halen vooral pranks (grappen) met elkaar uit en doen challenges, zoals deze week de ‘try not to laugh’-challenge, waarbij we elkaar aan het lachen proberen te krijgen, bijvoorbeeld door een pan op ons hoofd te zetten. Elke week zetten we een vlog (videoblog, red.) van tien minuten online. Binnenkort ga ik een video maken met babyfilmpjes van onze kinderen. Ik heb vanaf hun geboorte bijna dagelijks films en foto’s van ze gemaakt. Ik vind het leuk om aan de fans te laten zien hoe groot ze zijn geworden.”

Het is een uitgelaten boel bij de familie Latooy thuis. In een van zijn filmpjes klaagt zoon Gio vanuit zijn slaapkamer luidruchtig over de lelijke foto’s die zijn moeder van hem op internet zet: ‘Nee, grapje, ik hou van jullie’. Vervolgens sluit hij af met: ‘Bedankt voor het kijken, doe even dat blauwe duimpje omhoog als je dat nog niet gedaan had, 20.000 likes zou supervet zijn’.

De familie Latooy: zoon Giovanni, moeder Louise, dochter Melanie en vader Marcel.Beeld Shody Careman

Gio vlogt het langst, vijf jaar, en is gestopt met zijn vwo om zich volledig op het vloggen te richten. Hij rijdt rond in een gesponsorde Land Rover en gaat meerdere keren per jaar gesponsord door hotel of reisorganisatie naar het buitenland. Gio: “Vakantievlogs doen het altijd goed. Ik ben net terug uit Lapland, waar ik met mijn vriendin Juultje was, op uitnodiging van een hotel. Juultje moest in het begin wel wennen dat ik altijd mijn camera bij me heb en alles vastleg, maar inmiddels heeft ook zij haar eigen kanaal.”

“We zijn nu weer samen, maar toen we een tijdje terug uit elkaar gingen, plaatste ik daar na een week een vlog over: de moeilijkste die ik ooit maakte. Dat nieuws haalde de krant en de views gingen over een miljoen. Mijn fans reageerden liefdevol, maar ook boos, omdat ik niet precies vertelde waarom het uit was. Ze willen altijd alles van je weten, ze denken dat je hun vriend bent. Maar ik heb ook een leven naast YouTube.”

Het contact met het publiek is heel direct. Op Gio’s vlog worden veel commentaren achtergelaten, van ‘OMG, ik vind Gio’s ouders echt geweldiggggg!’ tot ‘ze lachen wel als debielen’ of erger.

Vader Marcel: “In het begin vond ik die hatelijke reacties vervelend om te lezen, maar ik ben er overheen. Het boeit me niet meer.” Louise: “Onze fans wachten echt op onze vlogs. Als we een tijdje niks geplaatst hebben, omdat het druk is op ons werk, vragen onze volgers wanneer er een nieuwe komt. Dan kan ik me wel schuldig voelen.”

Melanie en Giovanni Latooy.Beeld Shody Careman

Dochter Melanie: “In het begin kwamen er ook fans aan de deur, dat was wel wennen. We hebben een tijdje met de gordijnen dicht geleefd. Daarna nam Gio een video op om te vragen of ze wel onze privacy wilden respecteren. Dat hielp, een beetje. Soms komen er nog wel eens mensen, maar vaak doen we niet open.”

Louise: “We hebben er ook aan gedacht een hek om ons huis te zetten, maar dat doe je niet zo snel. Het is wel bizar hoor, ik kan er soms echt niet bij met mijn hoofd. Tijdens een meet-and-greet staan ze drie uur in de rij voor je. Of ze gaan huilen. Ik heb meisjes weggedragen zien worden, omdat ze waren flauwgevallen. Net als die groupies toen met Doe Maar.”

Wie zijn de Latooys?

Marcel (kapper, 53), Louise (commercieel assistent, 49), Giovanni (19) en Melanie (19) Latooy hebben de familievlog ‘De Latooys!’ (ruim 237.000 volgers). De ouders zijn deze vlog twee jaar geleden begonnen in navolging van hun kinderen: de populaire ‘Gio’ verzamelde in de vijf jaar dat hij vlogt ruim 857.000 volgers op YouTube. Hij was dit jaar genomineerd voor een van de Veed Awards, die vorig weekend werden uitgereikt. Zijn zus ‘La Melanie’ heeft ruim 311.000 volgers.

Lees verder onder de video

De Bellinga's: 'Pure emotie'

Wij vloggen alles en daar hoort de bevalling van onze jongste dochter ook bij”, vertelt moeder Fara. “Een kindje dat ter wereld komt, is het grootste wonder dat bestaat. Wij laten het echte leven zien, daar hoort dit ook bij. Pure emoties. Om half vier is Luxy geboren en twee uur later ben ik de video gaan monteren. We plaatsen onze vlogs trouwens wel een dag of tien later, die rust gunnen we onszelf.”

Vader Daniel: “Het zijn haar breiwerkjes. Je voelt het moederhart.”

Fara: “Ik heb mijn bevallingsverhaal heel mooi gemonteerd, ik wil dat er liefde, hoop en geloof in zit. En natuurlijk was mijn bevalling ook heftig. Een week later heb ik nog een vlog opgenomen waarin ik mijn echte bevallingsverhaal deel. Ik was erg overstuur namelijk en dat hadden we eerst niet gevlogd; toch vond ik het belangrijk om mijn echte verhaal te delen.”

Vader Daniël met zoon Luan Bellinga.Beeld Shody Careman

Daniel: “Het vloggen begon vijf jaar geleden met informatieve video’s over koken, sporten en een gezonde levensstijl. Tot we merkten dat een kijkje in ons gezinsleven veel meer kijkers trok. We zijn ons vaak niet eens bewust wat voor positieve invloed we hebben op gezinnen die onze vlogs bij de ontbijttafel kijken. Met tranen in mijn ogen lees ik soms onze fanmail, en met Luxy’s geboorte kregen we zo veel lieve cadeautjes.”

Daniel: “Onze kinderen Luan en Lucilla hebben allebei ook hun eigen YouTube-kanaal. Maar we verplichten ze tot niets. Ze moeten het wel leuk blijven vinden dat er een camera is, het moet ze niet tegen gaan staan.”

Fara: “Om meer views te krijgen, kregen we een tip uit een netwerk van YouTubers: gebruik shockerende titels. Dus noemde ik onze vlog over een tochtje in ons klompenbootje ‘Blote billen in het bootje’. Dat vonden onze kijkers niet bij ons passen en zelf voelden we ons er ook niet goed bij. We blijven wel een familievlog.

Ik laat alle video’s aan mijn dochter van 3 zien, als zij het oké vindt, is het wat mij betreft goedgekeurd voor kinderen.”

Daniel: “We werken hier fulltime aan. Negentig procent van ons inkomen komt uit reclameblokjes op YouTube over onze vlogs. En we krijgen soms spullen in ruil voor gratis reclame op ons kanaal.

De kleine Luxy wordt vastgelegd op de gevoelige plaat, onder toeziend oog van de vijfjarige Luan.Beeld Shody Careman

Laatst werden we benaderd door een merk van natuurlijke producten, dat wilde dat onze kinderen in de video zouden zeggen dat ze alleen van gezonde dingen hielden. Maar ja, als we dan de dag erop patat met mayo eten, klopt zo’n boodschap niet. Daar waken we voor. We kiezen voor het gevoel, niet voor het geld. We gaan niet ineens in een dikke auto rijden, dat past niet bij ons. Daarom laten we ons ook niet sponsoren voor een lange reis naar de Chinese Muur. Zij gaan, net als wij, liever naar een leuk huisje in eigen land.”

Daniel: “We denken weleens aan andere onderwerpen. Bijvoorbeeld video’s over het onderhouden van je relatie. Daar lopen wij natuurlijk ook tegenaan met een jong gezin. Ik heb net het boek ‘Mannen komen van Mars en vrouwen van Venus’ bij de bieb geleend.”

Fara: “Maar dat zijn spinsels. Eerst willen we onze hechte online-YouTube-familie nog meer uitbreiden.”

Wie zijn de Bellinga's?

Daniel (37), Fara (29), Luan (5), Lucilla (3) en Luxy (0) Bellinga zijn de hoofdpersonages van familievlog De Bellinga’s (ruim 224.000 volgers). Ook zij waren genomineerd voor een Veed Award, de prijzen voor de populairste YouTubers, en wonnen er vorig weekeinde prompt een in de categorie Beste Vlogger - waarvoor ook Gio was genomineerd. Luan en Lucilla hebben onder hun eigen naam ook een YouTube-kanaal.

Vloggen met kinderen: hoe ver ga je?

Er is geen duidelijke wet of richtlijn voor het online plaatsen van vlogs van gezinnen. Kinderen krijgen veel tips over hoe ze verantwoord met snapchats en vloggen kunnen omgaan om cyberpesten en sexting te voorkomen, zegt Marjolein Bonthuis van ECP, Platform voor de InformatieSamenleving. “Nu de ouders nog.”

De Belgische pedagoog Pedro De Bruyckere noemt ouders die veel filmpjes en foto’s op sociale media plaatsen ‘sharents’. Hij vindt dat ouders te weinig stilstaan bij wat ze allemaal posten. “Het recht op vergeten is belangrijker dan ooit.”

En Kennisnet, platform voor onderwijs en ict, zegt: ‘Maak duidelijke afspraken met oppas en school over het al dan niet posten van foto’s. Wees je ervan bewust dat jij mede het online imago van je kind bepaalt.’

En gaan we er meer door kopen?

De invloed van vloggers die producten gebruiken en laten zien is groot: de helft van de kinderen in de bovenbouw van de basisschool (groep 5 tm 8) laat zijn koopgedrag beïnvloeden door vlogs waarin ze een product hebben gezien, zo meldde onlangs het platform Wijzer in Geldzaken. De kinderen weten zelf heel goed dat het zo werkt.

Vorig jaar stelde het Commissariaat voor de Media samen met een aantal YouTubers een sociale code op om sluikreclame te voorkomen. Die code gaat vooral over transparantie: zeg het wanneer je betaald wordt om reclame te maken voor een bedrijf of product of wanneer je iets gratis hebt gekregen. Maar de code wordt door meer dan de helft van de YouTubers genegeerd.

Lees ook:

Een groep van ruim dertig YouTubers komt met een gedragscode voor het aanprijzen van producten in vlogs.

Op een Utrechts evenement gaven YouTube-sterren en fans hun visie op sluikreclame op YouTube. 'Ze moeten toch geld verdienen?'

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden