'Het studiehuis is veel van niks'

Twintig Amsterdamse scholieren mochten gisteren hun grieven over het Studiehuis voorleggen aan staatssecretaris Karin Adelmund van onderwijs. De klachten: veel te veel vakken en te weinig lesuren, belachelijk lange schooldagen - vaak tot half vijf - en ongeïnspireerde docenten, die het nieuwe lesmateriaal niet zien zitten. Sommige nieuwe boeken zijn er zelfs nog steeds niet. Proefkonijnen voelen ze zich en de politiek luistert niet.

Om in ieder geval aan die laatste klacht iets te doen, belooft de staatssecretaris een speciale Internetsite voor leerlingen te openen. Die gaat onderdeel uitmaken van het driemaandelijkse onderzoek dat Adelmund voor alle 123 proefscholen uitvoert. Het Studiehuis, ook wel Tweede Fase genoemd, wordt vanaf volgend jaar op alle havo- en vwo-opleidingen ingevoerd om de aansluiting met het hoger onderwijs te verbeteren.

De staatssecretaris weet niet beter, of de problemen met de boeken zijn opgelost. ,,De uitgeverijen bezweren mij dat alles nu geleverd is'', zegt Adelmund. Hoongelach klinkt op in de bovenzaal van de voormalige kapel van jongerenhotel Arena. ,,We werken voor veel vakken nog steeds met door docenten in elkaar geknutselde kopietjes.'' De leerlingen zijn ongerust: volgend jaar zijn ze weer de enigen die aan een nieuw studiehuisjaar beginnen en kan zal de ellende met boeken waarschijnlijk opnieuw beginnen.

Adelmund kwam naar Amsterdam op uitnodiging van onderwijswethouder Jaap van der Aa. Die had de klachten in een eerder jeugddebat aangehoord, maar kon er, omdat de vernieuwing op landelijk niveau worden ingevoerd, weinig mee.

,,Schooltijden tot half vijf klinken te zwaar. Jullie hebben ook recht op vrije tijd'', kiest Van der Aa de kant van de scholieren. Theater, sport, werk voor de leerlingenraad, muziekles: ze beweren er geen tijd meer voor te hebben te hebben.

Het voornaamste bezwaar van leerlingen van het Amsterdamse Montessorilyceum is dat ze meer in een stramien moeten werken dan voor de vernieuwing. De leerlingen van het Berlagecollege klagen omdat ze niet genoeg begeleiding krijgen. ,,Vroeger zat de leraar achter mij aan, nu moet ik achter de leraar aanzitten als ik iets niet snap'', zegt Ramé, havo 4, die moeite heeft met het zelfstandig werken.

Voor de Tweede Fase moeten de leerlingen, naast verplichte kost, kiezen uit vier 'profielen'. In totaal komt het erop neer dat ze in zo'n vijftien vakken eindexamen moeten doen. In het oude systeem waren dat voor havo zes, en voor vwo zeven verplichte eindexamenvakken.

,,Veel van niks'', vindt Annemarie, die voor de tweede keer havo 4 van het Montessorilyceum doet en dus het oude en nieuwe schoolsysteem kan vergelijken. ,,Vorig jaar had ik leraren die heftig stonden te vertellen over hun passies. Nu krijg ik een ongeïnspireerd praatje over 'hoe schrijf ik een sollicitatiebrief in dat ene uurtje dat we per week nog Nederlands krijgen.'' Je kunt je niet verdiepen en moet veel werk doen voor vakken die je niet interesseren, vinden de scholieren.

Adelmund: ,,Het pakket is breder, dat was de bedoeling. Het is even doorbijten, maar ik vind wel dat havo- en vwo-leerlingen zitvlees moeten ontwikkelen voor toekomstige studie en carrière.'' Adelmund erkende in oktober vorig jaar al dat de studielast op de proefscholen te hoog was en schrapte een aantal onderdelen uit het examenprogramma. ,,Mocht blijken dat bepaalde zaken nog steeds niet werken, aarzel ik niet om nogmaals het roer om te gooien.''

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden