Het speculeren is begonnen: wie gaat de Gouden Palm winnen?

Brad Pitt was er even, om de Amerikaanse krachtpatsersfilm 'Killing them Softly' te promoten. Ook Nicole Kidman deed een rondje op de boulevard van Cannes, vanwege haar rol in 'The Paperboy' als een blonde bimbo die in een roze slipje een gevangene aan een orgasme helpt.

Het hield deze week niet echt over met de Amerikaanse cinema in Cannes. Enige hoop is nog gevestigd op 'Mud' van Jeff Nichols die vandaag zijn wereldpremière beleeft. Maar het is de vraag of de regisseur in zijn eentje in staat is de Amerikaanse eer te redden.

U begrijpt het al. Het grote speculeren is begonnen. Wie gaat de Gouden Palm winnen, de hoofdprijs van Cannes 2012? De competitie overziend, hebben Europese cineasten de beste kaarten, met Michael Haneke's Franse liefdesfilm 'Amour' en Cristian Mungiu's Roemeense kloosterdrama 'Beyond the Hills' voorop, gevolgd door Jacques Audiards Rivièra-avontuur 'De Rouille et d'Os' en als een heerlijke verrassing: 'The Angel's Share', de komedie van Ken Loach over een groepje 'losers' uit Glasgow dat hier als een Schotse overval de zaal aan het bulderen bracht.

Loach kun je hier gewoon tegenkomen bij de bakker op de hoek, samen met zijn echtgenote genietend van een kopje koffie en zoete croissants. Hij moet het niet hebben van steracteurs, of een bekend boek als basis, maar is iemand die op eigen kracht het grote onderwerp van deze tijd (en van deze 65ste editie van het Filmfestival van Cannes) bij de lurven pakt: de mondiale crisis, de kloof tussen arm en rijk, de 'haves en have-nots'.

Zie de berooide Franse bokser in Audiards 'De Rouille et d'Os', de arme Italiaanse visverkoper in Matteo Garrone's 'Reality', de noodlijdende Egyptenaar in Yousry Nasrallahs 'After the Battle', de lullige diefstal die de vermogende Mexicaanse familie in Carlos Reygadas' 'Post Tenebras Lux' noodlottig wordt.

En zie ook de opulente rijkdom in 'Cosmopolis', de Don DeLillo-verfilming van de Canadese regisseur David Cronenberg, waarin we een dag lang een jonge miljardair volgen, terwijl hij in een witte strechlimo - uitgerust met marmeren vloer, koelkast, urinoir en beeldschermen - door New York zoeft. Het verhaal over de ondergang van de beursspeculant, en de kritiek op de cyber-geld-maatschappij, lijdt een beetje aan de babbelziekte die Cronenberg sinds 'A Dangerous Method' - zijn film over de beginjaren van de psychoanalyse - lijkt te beheersen, maar fascineert ook. Het meisjesgegil was gisteren bij de wereldpremière uiteraard niet bestemd voor de regisseur maar voor zijn 26-jarige hoofdrolspeler, 'Twilight'-vedette Robert Pattinson die de acteursprijs voor de oude Jean-Louis Trintignant (weergaloos in 'Amour') verder niet in de weg hoeft te staan.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden