Het slechtste van de islam

Gert-Jan Segers en Marten de Vries, 'Wat christenen geloven & moslims niet begrijpen. Licht over leer en leven.' Uitgeverij Boekencentrum, Zoetermeer, ISBN 9789023920427, 213 blz, 17,90 euro.

De schrijvers
Gert-Jan Segers (1969) is directeur van het Wetenschappelijk Instituut van de ChristenUnie en staat voor deze partij vierde op de kandidatenlijst voor de Tweede Kamer. Hij werkte zeven jaar in Egypte voor een christelijk toerustingscentrum (een centrum waar cursussen en opleidingen worden gegeven) namens de Gereformeerde Zendingsbond. Marten de Vries (1955) legt als missionair predikant van de gereformeerde kerk (vrijgemaakt) in Rotterdam het christelijk geloof uit aan moslims. Hij studeerde Arabisch, Culturen van het Midden-Oosten en islamitische theologie.

Hun visie
Op grond van hun jarenlange omgang met moslims voelden Segers en De Vries zich geroepen een boek te schrijven dat veelgehoorde misverstanden onder moslims over het christendom opheldert en christenen toerust voor een gesprek.

In het eerste deel gebruikt De Vries de zes islamitische geloofspunten om misverstanden op te helderen over de christelijke leer. Dat is in dit geval een orthodox-protestantse leer met de exclusivistische theologische visie dat Jezus Christus die enige ware weg is tot God en dat andere religies dwaalwegen zijn. De auteurs zijn er openlijk van overtuigd dat moslims beter af zijn bij het christendom.

Zo legt Segers in het tweede deel aan de hand van de tien geboden uit dat christendom en islam in de kern ethisch niets gemeen hebben, in tegenstelling tot wat veel theologen beweren. Hij vergelijkt de islam met een Amerikaanse boer die zijn vee bij elkaar houdt met een hek, wat staat voor gehoorzaamheid op grond van regels, wetten en angst. In de wei van een Australische boer graast het vee daarentegen vrijelijk en komt het vanzelf terug naar de waterbron, die staat voor Jezus die liefde en leven geeft.

Beste zin
"Als moslims en christenen over elkaar schrijven en spreken, is het woordgebruik (...) discutabel. Dan wordt al te gemakkelijk het beste van onszelf vergeleken met de slechtste praktijken van de ander."

Opvallendste stelling
Segers geeft een inkijkje in zijn gesprekken met moslims wanneer hij het negende gebod ('leg over een ander geen vals getuigenis af') behandelt. Het waardevolst vond hij niet de 'fatsoenlijke, onderhoudende' ontmoetingen waarin de 'lieve vrede' werd gediend, maar de gesprekken waarin de verschillen en de pijn werden benoemd.

Maar het gaat volgens Segers vaak mis in gesprekken als gelovigen het beste van zichzelf vergelijken met de slechtste praktijken van de ander. Een rake omschrijving. Het is alleen kwalijk dat beide auteurs zich hier zelf ook schuldig aan maken. Telkens koppelen ze het ideale christendom aan negatieve islampraktijken. Geen terrorisme weliswaar, wel onderdrukte moslimvrouwen, christenvervolging en wraakzuchtige moslimregimes. De vele moslims die zich vanuit een liefdevolle relatie met hun barmhartige schepper gedragen voelen en zich inzetten voor hun naasten komen niet aan bod. Net zo min als de rol van cultuur, historie en politiek bij genoemde praktijken.

Reden om het boek niet te lezen
Zelfs voor wie meent dat het christendom de enig ware godsdienst is, is de vraag of dit boek in zijn boekenkast moet staan. Het doet geen recht aan de islam en aan de diversiteit onder de 1,3 miljard moslims. Het boek is van titel tot en met achterkaft bevooroordeeld. De toon waarop met name De Vries zich uitlaat over de islamitische leer getuigt van weinig respect. Zo noemt hij het 'inhoudelijk onzinnig' dat moslims in de door Jezus beloofde pleitbezorger niet de Heilige Geest maar Mohammed herkennen. Het is onduidelijk hoe dit boek een constructieve bijdrage aan een gesprek kan leveren.

Reden om het boek wel te lezen
Op zich is het interessant te lezen welke moeite veel moslims met het christendom hebben. Hoe kan één God bijvoorbeeld drie-enig zijn? Is genade niet te gemakkelijk, en hoe zit het met Jezus' kruisdood en goddelijke natuur? Boven alles is het boek leerzaam: het geeft van binnenuit inzicht in de orthodox-protestantse weerstand tegen de islam.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden