De testTesla Model Y

Het sexy sluitstuk van Tesla

Beeld Tesla

Wat: Tesla Model Y
Prijs: vanaf 57.000 euro
Rijbereik: tot 540 km
Bijzonder: 6de en 7de zitplaats leverbaar

Op elke straathoek zie je tegenwoordig wel een Tesla staan. Zeker sinds de betaalbare Model 3 met scheepsladingen tegelijk is aangevoerd uit Amerika, behoort Tesla tot de gevestigde orde op straat. Nu de producent alweer een nieuw model in de online showroom zet, de Model Y, om alvast te reserveren voor 2021 (long range-versie), ontstaat de vraag voor wie Tesla interessant blijft. Er is inmiddels een rijke keuze aan e-auto’s van allerlei merken.

Bij de presentatie van Model Y stond topman Elon Musk uitgebreid stil bij het pionierswerk van Tesla. De fossiele auto-industrie is het lachen om ‘de lelijke elektrische auto’ wel vergaan en stapt over op de stekkerauto’s. Musk had de pioniersrol van Nederland best mogen aanstippen. Ons land was een Europese proeftuin voor elektrisch en autonoom autorijden. Een grote groep Nederlanders kreeg van Tesla en de gulle overheid de kans om hiermee belastingvriendelijk te pionieren.

Uitverkocht zonder proefrit

Ongezien stapten duizenden Nederlanders in zo’n online bestelde splinternieuwe Tesla, die ooit zou gaan verschijnen. Het onweerstaanbare aanbod werkte. Inmiddels aapt de concurrentie Tesla na. Zo stapten afgelopen december ruim duizend Nederlanders ongezien in de Chinese elektroauto SAIC-MG ZS vanwege enkele tientjes bijtellingsvoordeel. De nieuwe elektrische Ford Mustang? Al uitverkocht zonder proefrit. Of probeer maar eens een Volkswagen ID.3 of Kia e-Niro te reserveren.

Elektrische auto’s kunnen immers sexy zijn. Dat is sinds jaar en dag dé boodschap van Tesla. Letterlijk zou Tesla’s line-up van familieauto’s hebben moeten bestaan uit de Modellen S, E, X en Y. SEXY dus. Maar de ‘E’ werd de ‘3’. Ford claimde de E-rechten. Model Y vormt het sexy sluitstuk na de S (sedan), de X (de grote ruimtewagen met de vleugeldeuren) en de populaire 3. Model Y is de praktische broer van de 3 met een grote achterklep en maximaal 1,9 kubieke meter laadruimte.

Voor de relatief betaalbare Tesla Y moet een nuchter Nederlands publiek bestaan. Maar welk? De kopersmarkt voor e-auto’s valt intussen uiteen in grofweg drie groepen: koopjes-

jagers (al dan niet onder dwang van de boekhouder), premiumkopers (goede bouwkwaliteit, het hipste design) en de technologiefreaks (gadgets!). De laatsten blijven Tesla vast trouw, maar of Tesla ‘s3xy’ genoeg blijft voor de traditioneel merk-ontrouwe Nederlander, dat zal de tijd ons leren.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden