Review

Het oude China als droomlandschap

De 46-jarige Taiwanese regisseur Ang Lee, die zijn vaderland al op 24-jarige leeftijd verliet voor een opleiding en een carrière in de Verenigde Staten, laat zich met 'Crouching tiger, hidden dragon' verrassend genoeg weer van een hele andere kant zien. Na zijn succesvolle Taiwanese familie-drieluik (bestaande uit 'Pushing hands', 'The wedding banquet' en 'Eat drink men women'), de op-en-top Britse Jane-Austen-verfilming 'Sense and sensibility', het wonderschone, typisch Amerikaanse jaren-zeventig-drama 'The ice storm' en het burgeroorlogsdrama 'Ride with the devil' keert Ang Lee terug met een wonderlijke Chinese vechtkunstfilm.

De film, die afgelopen week op het Rotterdamse filmfestival zijn Nederlandse première beleefde, is niet alleen een groot succes in Azië, maar leverde de regisseur recent ook twee Amerikaanse Golden Globes op -beste regie en beste buitenlandse film-, en aangezien de Globes traditiegetrouw een goede graadmeter vormen voor de Oscars (de uitreiking van de Academy Awards volgt op 25 maart) is Ang Lee met zijn nieuwste film momenteel een van de grote kanshebbers.

'Crouching tiger, hidden dragon' bewijst opnieuw dat Hollywood behoorlijk in de ban is van de Aziatische cinema, maar ook in Europa zou Ang Lee's kunstzinnige benadering van het uiterst populaire vechtkunstgenre uit Hongkong een brug kunnen slaan tussen bioscoop en filmhuis. De gelijktijdige Nederlandse release in zowel het Amsterdamse filmtheater Kriterion als de Amsterdamse Pathé-bioscoop Arena bewijzen de brugfunctie eigenlijk al.

Het verhaal dat ergens aan het begin van de negentiende eeuw is gesitueerd en waarin de diefstal van een legendarisch zwaard genaamd 'Het groene noodlot' voor de nodige actie zorgt, concentreert zich in feite op twee liefdesgeschiedenissen: de stille, nooit geconsumeerde liefde tussen twee oudere Chinese vechtkunstenaars (gespeeld door de Chinese steracteurs Chow Yun Fat en Michelle Yeoh) en de in terugblik vertelde, alles verzengende liefdesgeschiedenis tussen de jonge, uitgehuwelijkte dochter van een politicus (Zhang Ziyi) en een jonge, wilde woestijn-bandiet (Chang Chen). Opmerkelijk is daarbij de enorme kracht die Ang Lee zijn vrouwelijke personages meegeeft. Het is met name de uitgehuwelijke, naar vrijheid smachtende dochter die uit haar keurslijf breekt en die haar traditioneel onderdanige rol weet te wreken. De manier waarop zij in het geheim de Wudan-vechtkunst in praktijk brengt, tart daarbij elke verbeelding.

Met behulp van de Chinese ster-cameraman Peter Pau, de Chinese ster-choreograaf Yuen Wo-Ping (die eerder ingezet werd bij 'The matrix') en natuurlijk met behulp van de computer maakt Ang Lee zijn personages zo licht als veertjes. Ze lopen over water, vliegen over daken en dansen in toppen van bomen, alsof Tarzan en Superman een geheim verbond hebben gesloten en daarbij aangeraakt zijn door een goede Chinese fee die uiteindelijk even goedlachs is als de eeuwige Hongkong-held Bruce Lee.

Regisseur Ang Lee maakt van het oude China een droomlandschap, met onderliggende waarden als vriendschap, trouw en eerlijkheid als vanzelfsprekende bakens.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden